Koszty targowe można podzielić na kilka kategorii. Zapomnienie o którejkolwiek z nich może skutkować katastrofą, dlatego nie pozwól budżetowi rządzić sobą, a wręcz przeciwnie – sam zapanuj nad nim dzięki naszemu przewodnikowi!

Poniżej przedstawiamy obowiązkowe punkty na kosztorysie każdego wystawcy targowego. Tylko z początku może się wydawać przytłaczający. Tak naprawdę jeden element wynika z drugiego i im więcej czasu poświęcisz na targowe przygotowania, tym bardziej logiczne staną się dla Ciebie powiązania między poszczególnymi wydatkami.

Stoisko

  • powierzchnia – jej koszt pomnóż przez liczbę metrów kwadratowych, jakie planujesz wynająć. Zwróć także uwagę na różnicę między ceną powierzchni zabudowanej (zwykłymi, standardowymi „stoiskami”) a niezabudowanej.
  • zabudowa, czyli stoisko – tu masz pole do popisu, ponieważ dobre firmy wystawiennicze proponują szeroki wachlarz opcji do wyboru. Im bardziej wymyślne i spersonalizowane stoisko, tym więcej jednak zapłacisz.
  • wyposażenie – może się wiązać z poprzednim punktem, ale nie musi. Pamiętaj o mediach (prąd, internet, woda) oraz małych sprzętach (jak ekspres do kawy). Coraz częściej wystawcy decydują się też na zastosowanie nowych technologii na swoich stoiskach, rozważ więc tę opcję, by nie zostać w tyle za konkurencją!
  • transport – wyposażenie stoiska, w tym najważniejszy jego element, czyli oferowane przez Ciebie produkty, będą musiały zostać przewiezione co najmniej dwa razy.
  • usługi – według upodobania: ubezpieczenie, ochrona, sprzątanie.

Personel

  • wynagrodzenie dla przedstawicieli firmy – z pewnością to Twoi właśni pracownicy najlepiej będą reprezentowali Twoje interesy, z ich udziałem na targach wiąże się jednak wiele wydatków. Prócz płacy wynikającej z etatu musisz wziąć pod uwagę jeszcze koszty transportu do innego miasta, noclegu w hotelu oraz wyżywienia.
  • wynagrodzenie dla pracowników wynajętych – sam odpowiedz sobie na pytanie, czy i ilu hostess i hostów potrzebujesz.
  • napoje i przekąski na stoisko – kawa, herbata, zimne napoje, alkohol (gdy jest przewidziany), drobne przekąski (kanapeczki, koreczki, ciastka). Te absolutnie obowiązkowe elementy stoiska w bezpośredni sposób przekładają się na efektywność personelu targowego.
  • diety – koszty uczestnictwa w imprezach towarzyszących targom mogą się okazać wyższe, niż się tego spodziewasz!

Promocja

  • przedtargowa kampania reklamowa – dziś większość z nas ogranicza się do kontaktu internetowego, nic nie szkodzi jednak, by wysłać wiernym klientom lub ważnym partnerom biznesowym eleganckie papierowe zaproszenia. Prócz tego do poprowadzenia social-mediowej kampanii przyda Ci się zdolny marketingowiec, a tacy wysoko się cenią.
  • promocja firmy w czasie targów – aby wyróżnić się z tłumu, warto zainwestować w dwie rzeczy: stoisko oraz eventy. W tych drugich drzemie niesamowity potencjał, a ograniczony jesteś tylko przez własną wyobraźnię. Fotobudki, tańce, gry i zabawy zawsze będą dobrą reklamą dla Twojego stoiska. Nie trzeba jednak mówić, że słono kosztują…
  • materiały reklamowe – prócz wynagrodzenia dla projektanta czeka Cię oczywiście pokrycie kosztów druku, niech nie zdziwią Cię jednak takie koszty jak cena oprogramowania, fontów czy zdjęć stockowych. Bez tych pozornie zbędnych wydatków nie stworzysz profesjonalnych materiałów reklamowych!
Polecane artykuły