Niezależnie w jakiej sprawie są prowadzone będą skuteczne tylko wtedy, gdy prowadzą do przekonania przeciwnej strony do zmienienia swojego stanowiska na naszą korzyść. Punktem wyjścia dla wszystkich negocjacji jest konflikt interesów. Poznanie tej sztuki i umiejętne jej wykorzystanie może znacząco przyczynić się do sukcesu targach. Jak więc negocjować?

1.Pozytywne nastawienie

Pozytywny stosunek do strony przeciwnej to podstawa. Nie możemy zasiadać do rozmów z kontrahentem, któremu nie ufamy i z góry podejrzewamy, że będzie chciał wywieść nas w pole.

  1. Zdecydowanie

Po pierwsze upoważnienie do reprezentowania firmy, bez tego negocjacje nie mogą się odbyć. Jeśli delegujesz pracownika do prowadzenia negocjacji, szczegółowo poinstruuj go, na co może się zgodzić, a jakich warunków nie może absolutnie przyjąć. Niedopuszczalne jest, aby każdą decyzję pracownik musiał konsultować z szefem. Pracownik musi być i zachowywać się profesjonalnie.

  1. Pewność siebie i odwaga

Pewność siebie, odwaga oraz śmiałość to trzy dominujące cechy dobrego negocjatora. Ma wiedzieć, co robi i co mówi. Pamiętaj tylko aby nie pomylić tego z grubiaństwem.

  1. Słuchaj przeciwnika

Umiejętność słuchania jest niesłychanie ważna w branży targowej. Niewątpliwie negocjacje bez słuchania drugiej strony nie skończą się kompromisem. Cecha ta wiąże się ze zdolnością analizowania argumentów rozmówcy, logicznego formułowania swoich opinii i postulatów.

  1. Zdolność empatii

Postaw się w sytuacji drugiej strony, a zmieni Ci się perspektywa patrzenia. Lpiej powierzyć prowadzenie negocjacji osobie o dużej kulturze osobistej i potrafiącej słuchać niż komuś nadmiernie pewnemu siebie i agresywnemu.

  1. Panuj nad sobą

Emocje mogą ponieść każdego. Mimo wszystko w trakcie negocjacji musisz je trzymać na wodzy. Miałeś zły dzień, problemy czy coś popsuło Ci humor, ale nigdy nie wyładowuj się na swoim rozmówcy.

  1. Dyplomacja

Jeżeli twój rozmówca jest niekompetentny przypadkiem nie zwracaj mu uwagi. Pamiętaj, że może on powtórzyć przebieg waszych rozmów osobie, która będzie miała wpływ na przyszłe interesy z twoją firmą. Bądź miły i sympatyczny.

  1. Idź na kompromis

Negocjacje to osiągnięcie jak najlepszego wyniku. Z tego względu trzeba czasami iść na kompromis. Jeśli druga strona przedstawi propozycję do przyjęcia od ręki, zawsze pytaj o lepsze warunki. Negocjuj, ale kiedy nie widzisz szans odpuść. Pamiętaj, że wasza współpraca może trwać lata, więc przed wami jeszcze nie jedne negocjacje.

  1. Przygotowanie

Idąc na negocjacje musisz być przygotowany. Jest to klucz do sukcesu. Dowiedz się najwięcej jak możesz o przeciwniku, wyznacz sobie punkty w których musisz odpuścić, oraz te które są dla ciebie najważniejsze. Bez zebrania informacji staniesz się przegranym w tej walce.

  1. Komunikacja niewerbalna

Nawet nie wiesz jak mowa ciała jest ważna. Sposób siedzenia, mimika, gesty, które wykonujemy, są w trakcie negocjacji czynnikiem, na które należy zwracać uwagę.
Nasz rozmówca ocenia nas nie tylko po to co mówimy, ale jak się zachowujemy. Jeśli w trakcie negocjacji będziemy np. intensywnie drapać się za uchem, druga strona uzna, że straciliśmy pewność siebie i jesteśmy zdenerwowani lub bezradni.

Podsumowując sztuka negocjacji jest jedną z najważniejszych w branży targowej. Nieumiejętne jej przeprowadzenie będzie skutkowało słabym wynikiem i problemami w firmie. Z tego względu przygotuj się do tego porządnie, a nie będziesz miał się czym przejmować.

Polecane artykuły