Czujesz się rozdarty podczas przygotowań do targów? Każdy dział firmy przedstawia swoją własną wizję udziału w imprezie, a aż do samego rozpoczęcia imprezy wszędzie panuje totalny bałagan? Planując udział w targach musisz pamiętać o tym, że uczestnicy imprezy zapamiętują najwyżej dwa przesłania z Twojego stoiska. Dlatego przy wyborze formy udziału w targach nie kieruj się hasłem „im więcej tym lepiej”. Zacznij traktować targi jak chór, siebie jak dyrygenta a zespół pracowników – jak śpiewaków.

Problem powstaje wtedy, gdy każdy zaczyna śpiewać coś innego. Potworny hałas powoduje, że sfrustrowana publiczność zaczyna opuszczać salę… Chyba nie chciałbyś do tego doprowadzić? Na scenie targowej twórz harmonię. Efektywny wystawca potrafi „zgrać” wszystkie głosy. Przede wszystkim nie możesz dopuścić do tego, aby goście targowi musieli zgadywać, co tak naprawdę jest przesłaniem Twojego stoiska. To mogłoby doprowadzić do błędnej interpretacji Twojej oferty. Chodzi zatem o to, aby w przejrzysty sposób przedstawić w pełni ofertę Twojej firmy na targach.

1. Pamiętaj, że nie da się zadowolić każdego. Każdy product manager chce w jak najlepszym świetle przedstawić swoją ofertę, zajmując najwyższe półki na stoisku. A to nie jest przecież możliwe.

2. Znajdź wspólny grunt. Zamiast skupiać się na różnicach w ofercie poszczególnych działów, spróbuj znaleźć cechy wspólne przesłań różnych menadżerów. Zacznij od zapytań dotyczących specyfiki wystawy targowej. To będzie oznaczało, że planując udział w imprezie targowej wsłuchujesz się w potrzeby menadżerów poszczególnych działów. Tworząc plan marketingowy zapytaj zatem o następujące rzeczy:

  • Interes zwiedzających. Jak myślisz, dlaczego ludzie odwiedzają targi? Jakie są ich oczekiwania? Co tak naprawdę chcą zobaczyć i czego się dowiedzieć?
  • Przyczyny uczestnictwa w targach. Dlaczego chcesz wystawić się na targach? Czy masz zamiar zaprezentować nowy produkt, nowy rodzaj usługi? A może chcesz przedstawić nowy wizerunek Twojej firmy? Jakie są Twoje oczekiwania? Czy pokrywają się one z potrzebami i wymaganiami publiczności targowej?
  • Kolejność oczekiwań. Co chcesz zaprezentować swojemu klientowi w pierwszej kolejności?
  • Łatwe do zapamiętania formy przekazu informacji. Co Twoi zwiedzający powinni zapamiętać na temat Twojej firmy, jej produktów i oferowanych usług po zakończeniu prezentacji? W jaki sposób Twój przekaz zapadnie im w pamięć? Czy na stoisku chcesz zaprezentować krótki filmik, czy też zorganizować jakąś grę, konkurs? Jakie będą dodatkowe działania wzmacniające Twój przekaz?
  • Pożądane rezultaty. Jakich rezultatów spodziewasz się po udziale w imprezie targowej?

3. Stwórz plan uczestnictwa w targach w oparciu o zebrane informacje. Rozmowa z menadżerami poszczególnych departamentów pomoże Ci odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Czy czas targów i uczestnicy obecni na imprezie są odpowiedni dla naszej oferty?
  • Czy sposób, w jaki mamy zamiar przedstawić nasz produkt, jest stosowny?
  • Czy istnieje potrzeba dodatkowej promocji lub konferencji prasowej?

4. Nie zapomnij na bieżąco informować menadżerów wyższego szczebla o podjętych przez Ciebie działaniach. Pozwalając im uczestniczyć w pracach przygotowawczych do imprezy unikniesz wielu późniejszych problemów z ich strony. Przygotuj więc krótki zarys dotyczący pozycji firmy na rynku, kluczowych zagadnień dotyczących udziału w imprezie promocyjnej oraz celów uczestnictwa w targach. To będzie dowodem na to, że przygotowania do imprezy trwają, a Ty masz wszystko pod kontrolą.

5. I przede wszystkim udowodnij, że Twoja strategia naprawdę się sprawdza. Wybierz środki mierzące efektywność Twojego udziału w imprezie. Możesz zatrudnić dodatkowe osoby w celu przeprowadzenia ankiety wśród Twoich potencjalnych klientów zarówno przed, jak i po targach. Sprawdź, jaki wpływ na postrzeganie Twojej firmy i jej produktów miał Twój wkład pracy w przygotowania do imprezy. Czy zapamiętali to, co planowałeś? Tego typu informacje przedstawiają wartość uczestnictwa w imprezie targowej oraz pomagają w stworzeniu planu pracy przed kolejnymi targami.

Polecane wpisy