Każdy kto zajmuje się marketingiem spotkał się z problemem grupy docelowej. Dziś jest tak wiele różniących się między sobą ludzi, że trudno jest tak posegmentować społeczeństwo, aby trafić na nasz target. Z tego względu warto przyjrzeć się na rozróżnieniu pokoleniowym.  To z pewnością ułatwi określenie odpowiedniego targetu.

  1.      Pokolenie ciche

Jest to pokolenie urodzone w latach wojennych. Już mamy więc pierwszą informację, żee są to seniorzy.  Czym się charakteryzuje to pokolenie? Większość z nich nie jest wykształcona, a szkołę skończyli na klasach podstawówki, ponieważ skupili się od najmłodszych lat na ciężkiej pracy. Nie myśl sobie jednak, że nie jest to dla ciebie żadna grupa docelowa. W końcu zależy to od branży w jakiej się poruszasz. Przykładowo branża farmaceutyczna musi skupić bardzo dużo uwagi na pokoleniu cichym.

Jak do nich dotrzeć?

Seniorzy, którzy są obyci z internetem, korzystają czasami z poczty e-mailowej. Jednakże musisz pamiętać, że większość ich ruchu w sieci odbywa się na komputerach stacjonarnych. Raczej nie używają smartfonów, ponieważ często są dla nich zbyt trudne w obsłudze. Aby dotrzeć do tej grupy dobrze jest sięgnąć po tradycyjne środki i media drukowane, ulotki czy gazety lub telewizję i radio.  Warto też zwrócić uwagę by przekaz był czytelny, reklamy miały duże, czytelne czcionki. Nie używaj jasnych kolorów oraz takich, które są trudne do zobaczenia. Jest to niezbędne ze względu na wiek oraz zdrowie seniorów. Dobrze się tu sprawdzą znane reguły psychologiczne – społecznego dowodu słuszności czy autorytetu.

  1.      Pokolenie wyżu demograficznego

Czyli pokolenie urodzone po wojnie. Ważną cechą tego pokolenia jest przywiązanie do ulubionych marek. Możesz to szczególnie zauważyć, obserwując swoich dziadków. Zazwyczaj kupują te same stałe produkty prawda?

Jak do nich dotrzeć?

Mimo wieku osoby te bardzo często poruszają się w internecie. Zdarza im się korzystać z zakupów online, ale nadal chcą obejrzeć produkt w lokalnym sklepie. Mimo wszystko rzadko mają smartony czy tablety, więc swoją kampanię online raczej kieruj na komputery stacjonarne. Pamiętaj, aby usługa lub produkt, który chcesz sprzedać, miała szczegółowy opis, ponieważ pokolenie wyżu demograficznego uwielbia analizować i wybierać najlepszą ofertę.

  1.      Pokolenie X, czyli tzw. zagubieni

Pokolenie drugiej połowy XX wieku. Jest to bardzo trudna grupa. Po pierwsze dzieli się na ludzi kochających technologię lub jej nienawidzącą. Dla nich bardzo trudno wybrać jednoznacznie dobrą kampanię marketingową. W tej grupie są osoby, które już gdzieś myślą o emeryturze. Dlatego są w trakcie inwestycji lub zaczynają na stare lata budować dom, uciekają z miast, coraz częściej szukają odpoczynku. Pamiętaj, że wiele takich osób część zebranych pieniędzy przeznaczy na pomoc swoim pociechom.

Jak do nich dotrzeć?

Trzeba zainwestować zarówno w nowe technologie jak i tradycyjne radio i telewizję. Pamiętaj że pokolenie X będzie cenić sobie jakość produktów oraz usług, często nie zważając na to, że coś tańszego może być tylko odrobinę niższej jakości. Przy wyborze odpowiedniej grupy docelowej trzeba mieć gdzieś z tyłu głowy, że pokolenie X prawie w 90% korzysta z opinii pokolenia Y. Dlatego warto zwracać uwagę na dzieci pokolenia zagubionych.

  1.      Pokolenie Y, czyli tzw. milenialsi

Pokolenie Y to ludzie urodzeni w latach 1980-1995. Jest to najliczniejsza grupa docelowa. Ogromnie świadomi tego co ich otacza. Często angażują się w pomoc, wolontariat i instytucje charytatywne. Ich start w dorosłość był zdecydowanie prostszy niż w przypadku poprzednich pokoleń. Inny ustrój, zreformowana edukacja, a także rodzice zwracający uwagę na wykształcenie dziecka. Osoby z pokolenia Y są zazwyczaj dobrze wykształcone, wykazują się dobrą znajomością języków obcych i są pewne siebie. Od najmłodszych lat stykają się z nową technologią, dlatego też doskonale się w niej czują, nie boją się jej, uważają ją za integralną część ich życia.

Jak do nich dotrzeć?

Głównie nowe technologie, w końcu są pierwszymi którzy zaczęli z tego korzystać.  Milenialsi tworzą treści oraz filmy. Korzystają z mediów społecznościowych, więc większość z nich będzie chciała podzielić się swoimi doświadczeniami dotyczącymi produktu czy / oferty. Mimo wszystko można spróbować różnych kanałów informacyjnych bowiem milenialsi są wszędzie. Tablety, telefony, komputery, radio, telewizja. Raczej nie warto inwestować w ulotki oraz kampanie telefoniczne czy SMS-owe.

  1.      Pokolenie Z – internetowa młodzież

Ludzie urodzeni po 2000 roku. Te osoby zaczynają dopiero pracę lub idą na studia.

Jak do nich dotrzeć?

Jeżeli Twoja kampania marketingowa ma do nich dotrzeć, to skup się wyłącznie na mediach społecznościowych. Facebook, Instagram, Messenger, Pinterest oraz YouTube to najważniejsze kanały, jednak nie zapominaj o Snapchat’cie. Pamiętaj, że to pokolenie raczej nie czyta gazet, nie ogląda telewizji i raczej nie słucha radia.

Po przybliżeniu tych pokoleń o wiele łatwiej wybrać grupę docelową. Każda z tych grup jest inna, więc nasze działania marketingowe muszą być odpowiednio skrojone.  Określanie targetu na podstawie różnych pokoleń jest fundamentem do budowania odpowiedniej strategii marketingowej. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że czasem dziesięć lat różnicy jest przepaścią.

Źródło:https://mobiletry.com/blog/jak-dotrzec-do-odpowiedniej-grupy-docelowej

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-pokolenia-w-pracy-pokolenie-y

Polecane artykuły