Stoisko to jeden z najważniejszych elementów marketingu targowego. Spełnia określone funkcje użytkowe i reprezentacyjne. Jest nie tylko wizytówką wystawiającej się firmy, ale również stanowi najbardziej bezpośrednią płaszczyznę kontaktu z klientem.

Dobrze zorganizowane stoisko powinno być zatem przede wszystkim funkcjonalne i zrozumiałe dla zwiedzających. Przechodzący, nawet jeśli się nie zatrzymują, powinni zauważyć nazwę firmy i wiedzieć, co oferuje. Podstawowym celem każdego stoiska targowego jest wsparcie koncepcji wystąpienia firmy i wyjście naprzeciw oczekiwaniom klienta. Wszystkie elementy organizacji tej niewielkiej przestrzeni wystawienniczej, takie jak jej wielkość, rodzaj, położenie i program ekspozycji, służą określonym celom, które dane przedsiębiorstwo chce osiągnąć dzięki udziałowi w targach. Dobrze zorganizowane stoisko targowe powinno przemawiać do zmysłów klienta i służyć nawiązaniu z nimi emocjonalnego kontaktu, który w przyszłości może zaowocować długotrwałymi relacjami biznesowymi. Musi ono zachęcać do wizyty i spotkania z personelem oraz do zapoznania się z działalnością firmy i jej ofertą.

Istnieją różne rodzaje zabudowy przestrzeni wystawienniczych. Ograniczony budżet nie zawsze pozwala na autorską aranżację. Niekiedy kreatywne projekty muszą zostać zastąpione przez zwykłe systemy wystawiennicze. Niezależnie jednak od tego, na jaki typ stoiska się zdecydujemy, pierwszym krokiem do jego odpowiedniej organizacji jest zawsze rzetelne zapoznanie się z indywidualnymi oczekiwaniami każdego klienta i ustalenie celów, które firma chce osiągnąć dzięki uczestnictwu w targach. Przede wszystkim należy wówczas dokładnie sprecyzować, jakie przedsiębiorstwa stanowią grupę priorytetowych kontrahentów i kim są najbardziej pożądani goście na stoisku. Posiadając taką wiedzę łatwiej bowiem zaproponować klientowi zindywidualizowane rozwiązania, wspierające realizację założonych celów marketingowych.

Klienci i konsumenci zapamiętują daną firmę tak, jak ją postrzegają na targach. Dlatego też  dobrze zorganizowane i ciekawe stoisko jest kluczem do osiągnięcia realnego sukcesu. Istnieje kilka zasad, o których zawsze warto pamiętać, organizując efektowną i jednocześnie funkcjonalną przestrzeń wystawienniczą.

Od ogółu do szczegółu

Oprócz zapewnienia wyraźnie widocznego logo i odpowiedniego oświetlenia, w pierwszej kolejności należy skupić się na właściwym rozplanowaniu stoiska. Dobrym pomysłem jest zagospodarowanie go produktami. Umożliwia to zwiedzającym bezpośrednie zapoznanie się z ofertą danej firmy. W myśl reguły „od ogółu do szczegółu” warto pamiętać, aby realizując stoisko wystrzegać się nadmiaru w wystroju. Chaos spowodowany przesadną liczbą artykułów utrudnia bowiem skupienie uwagi na poszczególnych produktach i sprawia, że klient czuje się na stoisku całkowicie zdezorientowany. Czasem zdecydowanie lepiej skupić się na prezentacji kilku wybranych produktów, dzięki czemu oferta firmy będzie bardziej czytelna i łatwiejsza do przyswojenia przez potencjalnych klientów.

Kolor ma moc!

Duże znaczenie ma także kolorystyka stoiska. Zgodnie z zasadą spójności powinna ona być zawsze zgodna z identyfikacją wizualną, której podstawowym elementem jest logotyp firmy. Dodatkowo, w przypadku stoisk powstających na bazie standardowych systemów wystawienniczych, szczególnie ważne jest zastosowanie odpowiednio zaprojektowanej grafiki w żywej kolorystyce, która skutecznie przyciągnie uwagę zwiedzających.

Profesjonalna obsługa

Projekt stoiska to jednak nie wszystko. O sukcesie na targach decyduje także wiele innych czynników, wśród których najistotniejszym jest zapewnienie odpowiedniej obsługi gości. Nawet najlepiej zaprojektowana przestrzeń nie przyniesie pozytywnych rezultatów, jeżeli pracująca na nim kadra okaże się znudzona i niekompetentna. Z kolei zmotywowany i dobrze poinformowany personel bardziej niż cokolwiek innego może przyczynić się do wyróżnienia stoiska spośród innych oraz do wywarcia wpływu na dany rynek.

Druk jeszcze nie umarł!

Inną ważną rzeczą, o którą należy zadbać, organizując każde stoisko targowe, jest przygotowanie odpowiedniej liczby ulotek i folderów. Lepiej mieć ich za dużo niż zostać z pustymi rękami. Wyczerpanie materiałów po pierwszych kilku godzinach wystąpienia świadczy bowiem o całkowitym braku profesjonalizmu ze strony wystawcy.

Multimedia

Warto również pamiętać o wsparciu multimedialnym (monitory, rzutniki), które nie tylko przyciągnie wzrok zwiedzających, ale również umożliwi przedstawienie prezentacji na temat danej firmy czy  gotowych produktów.

Dobrze zorganizowane stoisko może przynieść przedsiębiorstwu wiele korzyści. Jest ono szczególnym miejscem pracy, które jednocześnie spełnia wiele różnorodnych funkcji marketingowych. Uporządkowana i czytelna przestrzeń wystawiennicza wspiera koncepcję wystąpienia targowego i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klienta. Tylko tutaj bowiem ma on możliwość bezpośredniego zapoznania się z działalnością konkretnej firmy i jej ofertą.

Polecane artykuły