VR to wciąż szybko rozwijająca się technologia, dlatego firmy coraz chętniej po nią sięgają. Firma 3M należy do tej grupy. O tym dlaczego firma 3M zdecydowała się na inwestycję w VR i w jaki sposób jej używa w wywiadzie z Panem Rafałem Hrynykiem.

1. Gratulujemy firmie 3M i Panu osobiście jako twórcy, stworzenia aplikacji VR. Co skłoniło firmę 3M jak i Pana do jej powstania?

Pomysł wykorzystania narzędzi VR oraz opracowania dedykowanych aplikacji był podyktowany dbałością firmy 3M o użytkowników naszych rozwiązań z szerokiej palety środków ochrony indywidualnej. Był to efekt współpracy i wzajemnej inspiracji działu R&D, sprzedaży i marketingu. Dziś w życiu codziennym (prywatnie i w pracy) korzystamy z szeregu udogodnień i nowinek technologicznych, tego samego wymaga współczesny pracownik od pracodawcy, a klient od odpowiedzialnego producenta. To była główna inspiracja do wykorzystania VR.

2.Jakie zastosowanie znajduje technologia VR w firmier 3M?

Technologia VR w 3M to już nie pojedyncze rozwiązanie ale platforma z szeregiem aplikacji dedykowanych do budowania świadomości w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy. Dostępne dziś aplikacje 3M pozwalają na:

– wizualizację zagrożeń i zalety stosowania odpowiednich ochron podczas pracy na wysokości, spawania, czy szlifowania z wykorzystaniem m.in. szelek bezpieczeństwa 3M™ ExoFit NEX™ przyłbicy 3M™ Speedglas™, osłon twarzy i ochron słuchu 3M™ PELTOR™,
– porównanie komfortu pracy spawacza z wykorzystaniem tradycyjnej przyłbicy z filtrem pasywnym i automatycznym,
– identyfikację uszkodzeń szelek bezpieczeństwa w ramach kontroli i wskazówki dotyczące wycofania z użytku,
Rozwiązania VR wykorzystywane są również w 3M do prezentowania rozwiązań działu bezpieczeństwa ruchu drogowego, dając możliwość zapoznania się z zaletami i parametrami technicznymi folii i materiałów odblaskowych 3M stosowanych m.in. w:
–  oznakowaniu pionowym (znaki drogowe),
–  oznakowaniu poziomym (pasy, linie),
–  oznakowaniu wyróżniającym dla pojazdów specjalnych,
–  oznakowaniu konturowym pojazdów,
–  tablicach rejestracyjnych,
– innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
jak również ich znaczeniu w przygotowaniu infrastruktury dla autonomicznego teansportu pojazdów.

3.Jakie dostrzega Pan obszary najskuteczniejszego wykorzystania technologii VR : edukacja, promocja, rozrywka, a może inne?

Technologia VR dzięki możliwości zaangażowania użytkownika w interakcje z odzwierciedlającym rzeczywistość wirtualnym środowiskiem  stanowi doskonałe narzędzie edukacyjne, szkoleniowe i promocyjne.

Tam gdzie w rzeczywistości pojawiają się zagrożenia dla zdrowia czy życia wirtualny trening jest idealną formą przekazywania wiedzy, budowania doświadczenia, właściwych zachowań i nawyków.
Tu błędy są wybaczane, co w przypadku szkolenia nowej kardy, niedoświadczonych pracowników zyskuje szczególne znaczenie.
Działania BHP stanowiące nieodłączny element funkcjonowania firm (szczególnie przemysłowych, charakteryzujących się występowaniem zagrożeń na stanowiskach pracy) powinny wykorzystywać takie właśnie rozwiązania.
Atrakcyjna forma przekazywania wiedzy w zakresie BHP to realna potrzeba i znak czasów. Bezpieczeństwo pracowników postrzegane jest głównie jako obowiązek wypełnienia regulacji, tymczasem jest to istotny element zapewniający oszczędności przedsiębiorstw, zaufanie pracowników oraz wydajności procesów.

4. Nowoczesne technologie wizualne jak  np. Virtual reality, Augmented Reality zdobywają coraz szersze grono sympatyków. Jaki Pan przewiduje dalszy kierunek ich rozwoju?

Jak w przypadku wszystkich rozwiązań technologicznych, im większe zainteresowanie tym niższe koszty i coraz szerszy obszar zastosowań. Od pierwszych projektów Myrona Kruegera w latach czterdziestych, poprzez późniejsze prace Jarona Laniera VR podlega ciągłemu rozwojowi i możemy dziś korzystać z intyicyjnych, łatwych w obsłudze rozwiązań zarówno do celów edukacyjnych, jak i rekreacyjnych. Ten ostatni ze względu na świat gier komputerowych z pewnością będzie stanowił siłę dalszego rozwoju technologii, zwiększając atrakcyjność, dodając nowe funkcjonalności (interakcję wielu postaci, możliwość zdalnego łączenia scenariuszy, itd.).

5.Czy sądzi Pan, że w przyszłości VR zastąpi bezpośredni kontakt osobowy np. na targach?

Liczę na to, że tak się nie stanie i bezpośredni kontakt będzie najważniejszą  formą budowania relacji oraz utrzymywania kontaktów. Mówię to m.in. jako rodzic w trosce o przyszłość następnych pokoleń i rozwój społeczny:)

Wracając do wykorzystania VR np. podczas targów może być to bardzo istotne wsparcie wiedzy eksperckiej oraz prezentowania trudnych pod względem gabarytowym i logistycznym rozwiązań, a także tych, które ze względów bezpieczeństwa nie są dziś przedmiotem targów, czy konferencji.

 

Dziękuję za rozmowę.

Polecane artykuły