Dzisiaj nie mamy już żadnych barier i ograniczeń. Znamy języki, poznajemy odmienne kultury, starając się przy tym budować wspólny nowoczesny świat. Proces globalizacji spowodował wzrost znaczenia umiejętności pracy z gośćmi zagranicznymi. Szczególnie podczas imprez targowo-konferencyjnych praca ta niewątpliwie wymaga zwiększonej koncentracji i wyrozumiałości w stosunku do przedstawicieli innych kultur. Część wyzwania, jakiego musimy się podjąć, wiąże się z różnicami kulturowymi. Wyobraź sobie teraz, że pierwszy raz spotykasz się z meksykaninem albo Kanadyjczykiem. Czy wiesz jak się zachować? Choć bez wątpienia każda kultura jest niepowtarzalna, istnieje kilka uniwersalnych gestów i znaków, o których warto pamiętać. Oto niektóre z nich:

  • szczery uśmiech – oznacza przyjacielskie nastawienie
  • uścisk dłoni – międzynarodowy znak wyrażający dobrą wolę
  • wskazuj zawsze całą dłonią – nigdy palcem wskazującym
  • potwierdzające i przeczące ruchy głowy
  • piktogramy, ikony obecne na większości obiektów służących imprezom międzynarodowym (warto stosować je także na własnych materiałach promocyjnych)
  • niewerbalne oznaki zainteresowania słowami rozmówcy

Gdy poczujesz się nieco pewniej i podejmiesz rozmowę z obcokrajowcem, pamiętaj o kilku zasadach savoir-vivre’u:

  • angielski jest międzynarodowym językiem biznesowym, jednak zawsze miej świadomość, że interlokutor nie musi znać lub rozumieć każdego słowa w tym języku
  • mów wolno i wyraźnie
  • nie wyrażaj swojej frustracji bądź zniecierpliwienia, jeśli Twój gość nie może zrozumieć, co do niego mówisz
  • nie używaj skrótów, żargonu
  • kiedy tylko to możliwe, komunikuj się z rozmówcą w jego ojczystym języku
  • jeśli jesteś pracownikiem niższego szczebla, staraj się, aby w czasie rozmowy na stoisku obecny był przedstawiciel najwyższego szczebla
  • poznaj dokładną nazwę państwa, z którego pochodzi Twój rozmówca
  • staraj się zachować odpowiednią odległość w stosunku do gościa (zwłaszcza, jeśli rozmawiasz z Brytyjczykiem lub Japończykiem)
  • uważaj na gesty! – w kraju, z którego pochodzi Twój rozmówca, mogą oznaczać zupełnie co innego, niż Ci się wydaje
  • nie ponaglaj swego gościa – rozmowa na targach może trwać nawet godzinę
  • nie kłaniaj się, dopóki Twój rozmówca nie ukłoni się pierwszy
Polecane artykuły