W czasach Web 2.0 i internetowego social networkingu zbyt łatwo zapomnieć, jaką wartość niesie za sobą spotkanie twarzą w twarz.

Targi, konferencje i seminaria dają wielkie możliwości współpracy. Mogą pomóc Ci podnieść znaczenie Twojej firmy, poznać nowych klientów, dostawców i zawiązać z nimi bliższe kontakty.

Sieciowanie (networking) jest czasem postrzegane jako drobny detal pracy w organizacji. Jednak jeśli kiedykolwiek w tym uczestniczyłeś, to wiesz, że może to być ciężka praca, a dobre wykorzystanie spędzonego na tym czasu może być dla firmy bezcenne.

Narzędzia internetowe spowodowały, że zawieranie kontaktów osobistych stało się mniej stresujące i bardziej efektywne. Nawiązanie pierwszego kontaktu przez internet z innymi placówkami może zniwelować niewygodny pierwszy etap spotkania – wiesz, z kim na nie idziesz.

Ten research może obejmować sprawdzanie strony internetowej, aby zapoznać się z podstawowymi informacjami o firmie. Tak samo należy poświęcić czas, aby przeczytać wszystkie wiadomości przed eventem; pomoże to opracować plan ataku.

Może masz szansę zacieśnić relacje z obecnymi dostawcami lub spotkać nowych. Kontaktując się z nimi, tak zorganizuj czas, aby porozmawiać ze wszystkimi. Może Ci to pomóc w prowadzeniu firmy. Jeśli potrzebujesz więcej czasu na rozmowę z niektórymi przedstawicielami, po targach możesz zawsze umówić się z nimi na dodatkowe spotkanie. Nie zapomnij wtedy dać im swojej wizytówki!

Spróbuj dowiedzieć się, kto jeszcze weźmie udział w targach. Być może istnieje możliwość, że już wcześniej próbowałeś skontaktować się z daną firmą lub ktoś ze znajomych z branży może udostępnić jakieś informacje na temat osób, z którymi będziesz się spotykał.

Oto kilka sposobów, jak znaleźć interesujące Cię informacje przed targami:

LinkedIn/GoldenLine

Choć nie ma już dedykowanych aplikacji do eventów, nadal istnieją sposoby, aby zobaczyć, kto może w nich uczestniczyć. Sprawdź aktualizacje statusu, aby zobaczyć, czy ktoś wspomniał o danym wydarzeniu. Zaktualizuj swój status i zaproś swoich znajomych.

Wiele dużych wydarzeń ma utworzoną specjalną grupę na LinkedIn lub GoldenLinie, gdzie można znaleźć ludzi, którzy działają w danej branży. Możesz znaleźć członków tych grup, którzy są ze sobą połączeni; przeczytaj najnowsze wiadomości tam zamieszczone, rozpocznij dyskusję o spotkaniu lub wyślij wiadomości do indywidualnych osób.

Twitter

Oczywiste jest śledzenie organizatorów wydarzenia na Twitterze, na którym można tweetować w dalszej lub bliższej perspektywie eventu. Wiele wydarzeń jest oznaczonych hashtagami, które można dodać do opisu, dzięki czemu łatwiej jest znaleźć potrzebne informacje, na przykład: jacy są wystawcy i kto jeszcze planuje odwiedzić dany event.

Daje to też możliwość sprawdzenia i podłączenia swojego profilu z eventem przed zdarzeniem. Użyj hashtagów eventu, żeby tweetoweać o swoim uczestnictwie. Możesz nawet zapytać, czy ktoś chce się spotkać. To takie proste!

W dzień wydarzenia

Użyj narzędzi takich jak Foursquare (mniej popularny w Polsce) lub Facebook, aby zameldować się na imprezie – tak, żeby wystawcy i inni delegaci mogli cię zobaczyć. Tweetnij, aby poinformować innych o tym, że masz przygotowaną prezentację lub że masz zamiar zrobić przerwę na kawę i potrzebujesz towarzystwa do rozmowy.

I w końcu…

To są przygotowania, dzięki którym zyskasz kilka cennych kontaktów i przy okazji możesz świetnie się bawić. Pamiętaj, aby sieciować i rozmawiać z każdym, kogo spotkasz. Naucz się używać hashtagów do zdarzeń i sprawdzać grupy na LinkedIn i GoldenLine. Krótka wiadomość „Miło mi cię poznać/znowu widzieć” lub „Szkoda, że nie było cię na tym evencie” są krótką uwagą, dzięki której zachowasz otwarte drzwi do przyszłych rozmów.

Polecane wpisy