Jak wynika z badań Deloitte and Touche dla Center for Exhibition Industry Research, imprezy targowe to niezastąpione narzędzie marketingowe, oszczędzające zarówno czas jak i ograniczające koszty, wyjątkowe dla sprzedających jak i kupujących.
Cele uczestnictwa w imprezie targowo-konferencyjnej mogą być następujące:
- spotkanie z obecnymi klientami;
- zdobywanie nowych kontaktów;
- sfinalizowanie procesu sprzedaży;
- prezentacja produktów;
- chęć poznania nowych trendów w przemyśle;
- wpływ na lepsze rozpoznawanie marki;
- testowanie reakcji klientów na nowy produkt
- propagowanie wiedzy na temat nowych produktów, poprzez rozprowadzanie próbek;
- wzmocnienie stosunków z obecnymi klientami;
- spotkanie z firmami konkurencyjnymi;
- wzmocnienie partnerów strategicznych;
- poszukiwanie nowych pracowników.
Jak widać, firmy posiadają zróżnicowane cele uczestnictwa w imprezach targowych, jednakże według badań Deloitte and Touche dla Center for Exhibition Industry Research najwięcej firm jako nadrzędne stawia następujące:
- 63 % – promowanie firmy;
- 51 % – prezentowanie nowego produktu;
- 46 % – przeprowadzanie rozmów z potencjalnymi klientami;
- 36 % – przeprowadzania rozmów z obecnymi klientami;
- 31 % – wejście na nowe rynki;
- 21 % – generowanie sprzedaży;
- 16 % – Public Relations.
Coraz więcej przedsiębiorstw za priorytetowe uznaje jednak te cele, które wpływają na redukcję kosztów, m.in. skrócony proces zakupów i sprzedaży czy też wzmocnienie stosunków z obecnymi klientami .
Aby pomóc jeszcze lepiej zrozumieć rolę, jaką targi odgrywają w życiu firmy, warto zapoznać się z kolejnymi wynikami badań przeprowadzonych przez Center for Exhibition Industry Research in Chicago:
- 46 % decyzji odnośnie zakupów podejmuje się na targach;
- 77 % osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji znalazło co najmniej jednego nowego dostawcę podczas ostatniego uczestnictwa w targach;
- 76 % osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji podczas ostatniej wizyty na targach poprosiło o cennik;
- 95 % spotyka się ze swoimi obecnymi dostawcami;
- 40 % uczestników odwiedza targi po raz pierwszy;
- 50 % gości targowych nie uczestniczyło w danej imprezie w roku poprzednim;
- 50 % zwiedzających uczestniczy w imprezach targowych, aby zapoznać się z nowościami na rynku;
- 75 % pojawia się na targach z gotowym schematu udziału w imprezie, tzn. mając określone produkty i stoiska firm, które chcą zobaczyć, jak również imprezy towarzyszące, w których zamierzają uczestniczyć.
Po przeanalizowaniu powyższych danych niewątpliwie każdy z Was dochodzi do wniosku, że w imprezach targowych nie tylko warto ale wręcz trzeba uczestniczyć.
Marta Rajczak