O korzyści i zastosowania wydruków wykonanych technologią UV pytamy Łukasza Jarzębińskiego – drukarza z wieloletnim doświadczeniem.”

1. Coraz częściej spotyka się realizacje wykonane za pomocą druku UV. Na czym on polega i czym się różni od wydruków solwentowych,  z punktu widzenia korzyści dla Klienta?

Łukasz Jarzębiński: Druk uv na naszym rynku jest stosunkowo nową technologią.  Główną różnica polega na tym, że wydruki nie muszą dosychać – druk jest suchy i utwardzony w momencie wyjścia pracy z maszyny – oraz to, że praktycznie nie istnieją ograniczenia w rodzaju wykorzystywanych do druku mediów.  Z punktu widzenia klienta, największym plusem w przypadku druku na materiałach płaskich jest czas realizacji – skrócony o oklejanie i dosychanie, dzięki czemu również koszty zmniejszają się o te czynności. Oprócz tego jest mniejsze zużycie tuszy oraz mediów, jak również nie występuje koszt folii i pracy osób, które oklejają.

2. A co z zapachem? Wydruki solwentowe mają dość specyficzny – jak to wygląda w przypadku UV?

Łukasz Jarzębiński: Atramenty UV nie wydzielają zapachów, co jest korzyścią zarówno dla drukarza, jak i dla klienta, zwłaszcza jeżeli wydruk jest eksponowany w zamkniętych pomieszczeniach.

3.Technologia druku UV pozwala na zadruk nietypowych materiałów – jakich?

Łukasz Jarzębiński: Generalnie każdy materiał, który operator jest w stanie umieścić w maszynie, nadaje się do druku.  W tej technologii można zadrukowywać kamień, szkło, drewno, tworzywa sztuczne, tkaniny, a nawet blachy. Oprócz tego oczywiście materiały stosowane tradycyjnie: papiery, bannery, folie. Dodatkowym atutem jest możliwość zadruku kolorem białym, co praktycznie znosi ograniczenia w mediach wykorzystywanych do druku.

4. Co można wykonać za pomocą tej technologii?

Łukasz Jarzębiński: Za pomocą druku UV można wykonywać wszystkie realizacje dotychczas wykonywane techniką solwentową czyli siatki, banery, citilight’y. Dodatkowo istnieje możliwość bezpośredniego zadruku na materiałach płaskich, stąd też klienci wykonują tą techniką praktycznie wszystko – od małego banera,  po duże stoiska targowe, a nawet elementy dekoracji wnętrz, takie jak lampy, podświetlane panele czy tapety.

5. A co z kosztami?

Łukasz Jarzębiński: Z badań firm zajmujących się dystrybucją maszyn do druku UV wynika, że koszty wykonania realizacji przy pomocy druku UV są niższe w stosunku do solventu nawet o około 50 %. Spowodowane jest to mniejszym zużyciem tuszu i jak już mówiłem pominięciem dodatkowego oklejania w przypadku tablic reklamowych. Poza tym niewątpliwym atutem dla klienta jest możliwość wydruku dowolnej liczby sztuk – od jednostkowego egzemplarza, po nieskończoną ilość.

6.Jakie firmy możesz polecić jako specjalistów ds. realizacji drukiem UV?

Łukasz Jarzębiński: Coraz więcej firm poszerza swój park maszynowy o maszyny do druku UV. Wśród usług skierowanych do agencji reklamowych, na pewno takie rozwiązanie można znaleźć w ofercie Kento, natomiast klienci końcowi chętnie współpracują z Extend Vision. Jeżeli chodzi o maszyny i media to do grona specjalistów na pewno zaliczają się Atrium, Alma Trend czy Oce.

Dziękuję za rozmowę, Anna Serwin

Polecane artykuły