Czy polskie firmy wiedzą jak przełożyć udział w targach na sukces ekonomiczny zapytaliśmy Bogusława Zalewskiego, prezesa Rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego.”
Stoisko.pl: Jest Pan od wielu lat związany z przemysłem targowym i wystawienniczym – m.in. jako współtwórca sukcesu Międzynarodowych Targów Poznańskich, obecnie prezes Rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego. W tym czasie widział Pan setki imprez targowych, tysiące prezentacji wystawców. Jak Pan ocenia przygotowanie polskich wystawców do udziału w targach? Gdyby mieli otrzymać zbiorową ocenę, byłaby to czwórka z plusem czy raczej „trójka na szynach”?
Bogusław Zalewski: Byłaby to raczej czwórka z plusem. Przez ostatnie kilkanaście lat polscy przedsiębiorcy zrobili niewyobrażalny wcześniej postęp. Widać to na każdych praktycznie targach a w działaniach liderów rynku w szczególności. Potrafią oni znakomicie formułować swoje zamierzenia targowe skorelowane ze strategiami marketingowymi swoich przedsiębiorstw a następnie wraz z projektantami stoisk i specjalistami od marketingu przekładać pomysły na działania targowe. Organizatorzy targów liczą się z opiniami i oczekiwaniami liderów, współpracują z nimi dla uczynienia targów bardziej efektywnymi.
Wystawcy polscy wiedzą , że interesanci targowi kupują po targach 3 – krotnie więcej niż ci, którzy na targach nie byli. Po prostu goście targowi są lepiej zorientowani /to efekt marketingu partnerskiego- a z takim mamy do czynienia na
targach/ niż ci którzy dowiedzieli się o ofercie z innych niż targi źródeł. Na sprzedaż po targową na kontrakty zawierane po targach z firmami których przedstawiciele byli na targach obecni wystarczy przeznaczyć znacznie mniejsze nakłady pracy i finansów aby doprowadzić do kontraktów. Wynika to z oczywistego faktu – interesanci targowi wybierają się na tragi z problemem – rozwiązania problemu np. . inwestycyjnego na targach wśród prezentowanych tam ofert – powracają zaś z targów z dylematem – jest kilka dostępnych rozwiązań w interesującej nas kwestii, każde w innej cenie – trzeba coś wybrać. Zatem wystarczy, że wystawca nawiąże krótko po targach kontakt ze zwiedzającym i przypomni mu co już zostało raz przekazane na targach i zachęci a kontrakt może być na „wyciągnięcie ręki”.
Istnieją dziś kursy, studia, opracowania, czasopisma i strony internetowe, portale studia zagraniczne i kursy międzynarodowe. Wszystko to dostępne jest dla wszystkich. Polecam w szczególności adresy odpowiednio Polskiej Izby Przemysłu Targowego www.polfair.com.pl, CENTREXU – Exhibition Knowledge Provider www.centrexstat.org oraz UFI –The Globar Association of the Exhibition Industry www.ufi.org. Zainteresowanych głębszą wiedzą zachęcam do zaczerpnięcia wiedzy z tych sprawdzonych żródeł.
Dziękuję za odpowiedź,
Anna Serwin, Stoisko.pl