Dziś zapraszamy na rozmowę z panią Grażyną Grabowską – prezes Targów w Krakowie oraz zasłużoną dla gospodarki polskiej organizatorką wielu prestiżowych wydarzeń. Dowiemy się m.in. że, niczym w baśni, ośrodek targowy na życzenie może stać się salą balową, teatrem lub studiem tatuażu.
Dzień dobry. Pracuje Pani w branży już wiele lat, otrzymuje nagrody i odznaczenia, mogę więc z całą pewnością zawierzyć Pani osądowi: dla kogo są targi? Czy określiłaby je Pani jako domenę biznesową starszych, czy raczej młodszych przedsiębiorców?
Targi są dla każdego. Niezależnie od wieku marketingowcy dostrzegają w tej formie promocji ogromny potencjał. Targi bardzo się zmieniły na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Dzisiaj to modne, nowocześnie i profesjonalnie zorganizowane imprezy ściągające rocznie – w przypadku naszego obiektu – ponad 4 tysiące firm i 350 tys. zwiedzających! Te liczby mówią same za siebie. Targi to miejsce innowacji, kontaktów biznesowych, prezentacji wiedzy i doświadczeń, ale także wielu niezwykłych wydarzeń towarzyszących. Na przykład podczas ostatnich Targów KOMPOZYT-EXPO zorganizowaliśmy spotkanie najzdolniejszych polskich konstruktorów bolidów, którzy należą do ścisłej światowej czołówki, a nigdy dotąd nie mieli okazji by się spotkać w jednym miejscu i czasie.
Targi są tylko jedną z możliwych dróg promocji firmy; równolegle do nich ważnym zabiegiem marketingowym jest budowanie wizerunku w sieci. Czy te dwa światy mogą współistnieć? W jaki sposób Internet może konkurować z targami, a w jaki z nimi współpracować?
Te dwa światy wzajemnie się przenikają i wspomagają, na pewno nie konkurują. Internet to niezwykle „szybki” sposób na zdobycie informacji o produkcie, ale możliwości, sposób działania, wady i zalety tegoż produktu poznamy na targach. Jeśli zechcemy porównać z innymi podobnymi produktami, proszę bardzo, mamy kilkaset stoisk. Nie musimy pokonywać setek kilometrów, ponieważ największe imprezy branżowe skupiają czołowe polskie i zagraniczne firmy w jednym miejscu i czasie. Internet nie zastąpi kontaktów interpersonalnych, a jak pokazuje nasze dwudziestoletnie doświadczenie: sukces zaczyna się od spotkań.
Targi w Krakowie niedawno zyskały nową przestrzeń targową na ulicy Galicyjskiej. Gratulujemy! W jakim stopniu ośrodek targowy może wpłynąć na powodzenie organizowanego w nim wydarzenia?
Posiadanie nowoczesnego i wielofunkcyjnego obiektu jest niezbędne w tym biznesie. Otwarcie naszej nowej siedziby, czyli Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowego nie tylko pozwoliło nam rozwinąć wydarzenia, ale także dodało im prestiżu. Nabraliśmy wiatru w żagle. Obiekt z chęcią wynajmowany jest przez organizatorów zewnętrznych. EXPO było więc nie tylko miejscem organizacji największych targów książki w Polsce, ale także m.in. ogromnym studiem tatuażu, studiem filmowym, teatrem, festiwalem muzycznym oraz salą balową. Przestronny obiekt, funkcjonujący w oparciu o system inteligentnego budynku, z dostępem do pojemnego parkingu i w bliskiej odległości od dwóch lotnisk, dworca PKP, autostrady – w przypadku naszego obiektu te cechy gwarantują sukces każdego wydarzenia.
Targi książki to niewątpliwie przebój Targów w Krakowie. W jakim stopniu przyczyniają się do popularności Państwa obiektu targowego, jego rozpoznawalności?
Dla branży czytelniczej w naszym kraju Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie to impreza numer 1, która każdego roku bije frekwencyjne rekordy. Miniona edycja to niemal 70 tys. uczestników w 4 dni! Do tego niemal 300 akredytowanych dziennikarzy, którzy przygotowali relacje dla TVP oraz głównych telewizjach prywatnych, ogólnopolskich stacji radiowych dla prasy i do internetu – tak, ta impreza to doskonała wizytówka EXPO Kraków.
Na przykładzie Targów Książki oraz innych organizowanych przez Państwa wydarzeń – co jest największym magnesem, przyciągającym gości targowych?
Po pierwsze sam Kraków, z jego atmosferą i tradycją, jest dużym magnesem – goście lubią tu przyjeżdżać. W przypadku imprez branżowych przyciągają klientów nowości. Wielu wystawców dokonuje premier właśnie na targach. Targi są też niejednokrotnie jedynym miejscem, które umożliwia sprawdzenie oferty z zagranicy. W przypadku imprez konsumenckich, jak np. Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie, prócz prezentowanych nowości i ich ceny – zwiedzających przyciągają goście specjalni. Tak było też podczas ostatniej edycji organizowanego przez nas Moto Show w Krakowie, podczas których prezentacji aut dokonywał sam Jerzy Dudek – legendarny bramkarz reprezentacji Polski.
Dziękuję za rozmowę. Życzę Targom w Krakowie dalszych sukcesów, zaś czytelników zapraszam do naszej Starej Stolicy – na targi… i nie tylko.
Zdjęcia dzięki: targi.krakow.pl
Zuzanna Żemła, stoisko.pl