Na temat tegorocznej edycji Targów China Expo Polnad rozmawialiśmy z panem Bartoszem Sosnowskim, prezesem zarządu firmy Międzynarodowe Targi Polska.
Dzień dobry. Jak dużym zainteresowaniem wśród wystawców i uczestników cieszyły się Targi?
China Expo Poland to największa impreza targowa w naszym kraju, która jest w całości poświęcona współpracy gospodarczej między Polską i Chinami. Co roku przybywają do nas tysiące gości, żeby zapoznać się z ofertą Chińczyków. Podobnie było w tym roku. Co więcej, na targach miało miejsce ważne wydarzenie biznesowe – podpisane zostało porozumienie o bliskiej współpracy strategicznej pomiędzy Chińską Radą Promocji Handlu Zagranicznego miasta Taizhou a MT Polska. Pokazuje to, że zarówno Polacy jak i Chińczycy widzą potrzebę zacieśniania relacji biznesowych między naszymi krajami.
Na China Expo Poland 2013 przyjechali przedstawiciele przeszło 200 dalekowschodnich firm, a przez trzy dni halę odwiedziło ponad 5100 gości, zainteresowanych zarówno możliwością zdobycia kontaktów handlowych i uczestnictwem w konferencjach prowadzonych przez ekspertów. Wielu polskich przedsiębiorców chciałoby bowiem prowadzić biznes z Chińczykami, ale nie każdy ma wiedzę, jak rozpocząć tego typu współpracę. Frekwencja na tegorocznych targach pokazuje, że istnieje duża potrzeba organizacji takich wydarzeń i edukacji biznesowej w tym zakresie.
Co szczególnego można było zobaczyć w tym roku?
Nowością w tym roku był bardzo rozbudowany sektor motoryzacyjny, w którym wystawiało się około stu wystawców z Państwa Środka. Prezentowali na stoiskach szeroką ofertę dla branży – od części oraz akcesoriów do samochodów i motocykli, po rozmaite narzędzia, a nawet skutery i elektryczne auta prosto z Chin. Ale China Expo Poland to nie tylko wydarzenie biznesowe – na gości czekały też ciekawe atrakcje rodem z Dalekiego Wschodu. Ceremonię otwarcia uświetnił taniec lwa, który w chińskiej kulturze stanowi nieodłączny element ważnych uroczystości. Nie zabrakło spotkań poświęconych chińskiej medycynie, goście mogli poznać niektóre tajemnice Li Ching Yuna – zielarza z Chin, który żył w zdrowiu wiele lat. Oprócz tego odbyły się też pokazy wschodnich sztuk walki, mini spektakle teatralne i degustacje dań kuchni chińskiej.
Jacy przedstawiciele firm Państwa Środka pojawili się w tym roku?
W tym roku około połowę wszystkich wystawców stanowili przedsiębiorcy związani z branżą motoryzacyjną. Większość z nich przyjechała ze wschodniochińskiej prowincji Zhejiang. Na stoiskach prezentowali rozmaite części samochodowe – pompy, sprzęgła, wahacze i wiele innych elementów zarówno do samochodów osobowych jak i dostawczych. Chińskie firmy szukały też w Polsce dealerów elektrycznych aut i skuterów. W drugim sektorze znaleźli się producenci i importerzy elementów oświetlenia, wyposażenia
Które branże chińskiego życia cieszyły się największą popularnością na Targach? Chińska medycyna? Motoryzacja? Czy coś innego?
Na tegorocznej edycji China Expo Poland królowała motoryzacja, choć stoiska prezentujące produkty z innych branż również cieszyły się zainteresowaniem gości. Wielu zwiedzających przyciągnęły też konferencje prowadzone przez branżowych praktyków. Największe powodzenie miały spotkania dotyczące sprowadzania produktów z Azji – przede wszystkim „Import z Chin: jak to robić i czy wciąż warto?” z udziałem Leszka Ślazyka z Chiny24.com, „Bezpieczny import z Chin w 3 krokach”, poprowadzone przez Paulinę Kiełbus-Jania ze spółki BigChina oraz „Jak sprawdzić kontrahenta z Chin”, które poprowadził Jacek Koziaczy z Creditreform Polska.
To już trzecia edycja Targów, jak wyglądała ich realizacja w porównaniu z poprzednimi odsłonami? Czy z roku na rok jest już coraz łatwiej?
Organizacja tak dużych imprez jak targi zawsze stanowi spore wyzwanie, niezależnie od tego czy jest to pierwsza, czy kolejna odsłona wydarzenia. Oczywiście może wydawać się, że gdy dobrze opracowana jest koncepcja eventu, następne jego edycje oznaczać będą mniej pracy. Jednak nic bardziej mylnego, bo by ponownie zachęcić wystawców i zwiedzających do uczestnictwa, targi nie mogą być tylko kopią wcześniejszej odsłony. Formuła cały czas powinna być nieco zmieniana, wzbogacana, co nieraz jest jeszcze trudniejsze niż opracowanie założeń imprezy od podstaw.
Konieczna jest też nieustanna praca nad budowaniem relacji z wystawcami. Na każdym etapie współpracy trzeba dbać o najwyższą jakość ich obsługi, tak by chcieli do nas wrócić w następnym roku. Prace nad przygotowaniem tego typu imprezy trwają więc cały rok. Gdy jedne targi się kończą, rozpoczyna się praca nad następnymi. W przypadku China Expo Poland ważne jest jednak to, że przez te kilka lat udało nam się wypracować wzajemne zaufanie z chińskimi partnerami, dzięki czemu ta współpraca, pomimo ogromnego dystansu, jest odrobinę łatwiejsza.
Kiedy będziecie się przygotowywać do kolejnej, IV już edycji China Expo Poland? Czy znana jest już data?
Choć China Expo Poland trwają trzy dni, to ich organizacja wiąże się z miesiącami ciężkiej pracy. Po zakończeniu jednej edycji powoli więc przymierzamy się do następnej. Jesteśmy na etapie uzgadniania konkretnego terminu, jednak nie mamy jeszcze finalnej daty. Z pewnością będzie to termin zbliżony do tegorocznej edycji.
Dziękuję za rozmowę.
Bartosz Sosnowski – prezes zarządu firmy Międzynarodowe Targi Polska. Od 4 lat związany jest z branżą targową. Zarządza jednym z najnowocześniejszych obiektów targowo-kongresowych w Polsce – Centrum MT Polska, które zlokalizowane jest przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Z sukcesem zrealizował wiele dużych imprez wystawienniczych. Pod jego kierownictwem MT Polska organizuje m.in. Targi China Expo Poland poświęcone współpracy gospodarczej między Polską a Chinami, Targi Regionalia, Agroturystyka, Event czy Targi Dziedzictwo. Wcześniej zarządzał różnymi spółkami, w tym spółkami Skarbu Państwa. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.