Oto pierwsza część porad z podstaw zarządzania dla młodych debiutujących wystawców i nie tylko. Nawet jeżeli czujesz się doświadczony w tym sektorze przypomnienie sobie kilku kwestii na pewno nie zaszkodzi.
1. Oni są zainteresowani twoją firmą
Sekretem udanego pokazu jest spotkanie tak wielu klientów zainteresowanych współpracą, jak to możliwe, w ograniczonym czasie targów. Można nawet ocenić każdego odwiedzającego, trzeba tylko opracować strategię wyjścia dla każdego z nich. Można w prosty sposób, wykorzystując grzeczne i miłe podejście do klienta, zachęcić go do kolejnych odwiedzin. Oto przykładowe zdania:
„Dziękujemy za zainteresowanie, mam nadzieję, że pozostały czas wizyty tutaj również będzie przyjemny.” (Szkoda czasu – zwykłe „do widzenia”.) „Czy chcesz wziąć ulotkę/wizytówkę/próbki?” (Słaba perspektywa rozwojowa – uprzejme zamknięcie na chwilę.) „Możemy umówić się na ponowne spotkanie, aby porozmawiać bardziej szczegółowo, gdy będzie Pan miał trochę czasu.” (Dobra perspektywa – uzgodniono kolejną szansę na spotkanie.) „Chodźmy napić się kawy/przekąsić coś, będę mógł Panu opowiedzieć więcej o ofercie, nie przeszkadzając innym.” (Genialna perspektywa rozwojowa, nie puszczasz klienta w pobliże konkurentów, przedstawiasz mu szczegółowo swoją ofertę – co jest kolejnym powodem, dla którego potrzebujesz przynajmniej dwóch osób na stoisku.)
2. Rób notatki podczas targów
W przypadku większości profesjonalnych firm, wystawy i targi mają o wiele większe znaczenie, niż tylko to polegające na znalezieniu dobrych potencjalnych klientów, czy znalezieniu nabywców. Główny cel powinien być skupiony na nauczeniu konsumentów, żeby kupowali tylko produkty Twojej firmy. Skup się nie tylko na jednorazowej sprzedaży, ale przede wszystkim – na znalezieniu stałych klientów. Ważne jest więc uchwycenie szczegółów wśród klientów, których spotkasz na targach, a którzy wykazują jakiegokolwiek rodzaju zainteresowanie Twoją firmą; muszą oni być głównym celem wspierania twojego marketingu i promocji.
Wymaga to dyscypliny, gdy twoje stanowisko przy stoisku jest zajęte, bo partner akurat przedstawia ofertę kolejnej zainteresowanej osobie, można jednak pomóc sobie, przygotowując pro forma arkusz z zapytaniem do rejestrowania każdego klienta. Nawet, jeśli klient nie jest na tyle zainteresowany, będziesz z nim w kontakcie.
3. Przygotuj się do dalszych działań
Po całej trudzie wystawiania swojego stoiska na targach czy na wystawie, bardzo kusząca jest perspektywa spakowania się i powrotu do domu, aby wziąć gorącą kąpiel i dać odpocząć zmęczonym nogom. To świetny pomysł, lecz pamiętaj o tym, by potem zająć się wszystkimi wiadomościami mailowymi i nieodebranymi połączeniami, a także kontaktem z nowymi, potencjalnymi klientami, których poznałeś na targach.
4. Trochę więcej!
Jeszcze tylko jedna dodatkowa wskazówka… albo dwie!
Po pierwsze, zawsze należy obliczyć koszt swojego uczestnictwa w wystawie lub targach i zastanowić się, czy poniesione koszty się zwrócą. Nie jedź, ponieważ „zawsze jeździsz na te targi”, nie jedź, bo powiedziano ci, że mają ostatnie miejsce specjalnie dla ciebie – bo jest to wartościowa inwestycja!
Po drugie, ucz się od innych! Zapytaj swoich dotychczasowych klientów, co im się podobało, a co nie, podczas imprezy, na której po raz pierwszy skontaktowali się z Tobą. Zapytaj, dlaczego kupili od Ciebie dany produkt za pierwszym razem. Zadaj pytanie dostawcom, co jest dla nich najlepsze we współpracy z Twoją firmą? Ponadto, należy zwrócić się do organizatora wystawy i zadać mu podobne pytanie na temat Twojego przedsiębiorstwa. W ich interesie będzie leżało to, żebyś wypadł jak najlepiej na ich imprezie, żebyś przyjechał następnym razem, więc ich odpowiedzi będą szczere. Pomyśl jeszcze, kto może podzielić się z tobą opinią na temat twoich produktów i uzyskaj jak najszerszy feedback.