Rozmowa z Panem Simonem Ong, prezesem Singapore Interior Designers Association & Group Executive Director of Kingsmen Group of Companies”

Czy uważa Pan, że zatrudnianie projektanta przy tworzeniu wizerunku stoiska jest konieczne? Dlaczego po prostu nie pojawić się na targach i nie przedstawić swojej oferty w prostej, schematycznej zabudowie targowej?Udział w imprezie targowej, niezależnie od jej wielkości, jest obecnie bardzo ważnym narzędziem marketingowym. Jednakże koszty uczestnictwa są bardzo wysokie. Dopóki koszt projektu stoiska stanowi niewielką część budżetu przeznaczonego na udział w targach, warto skorzystać z tego rodzaju usługi i zaprezentować się na targach w sposób naprawdę profesjonalny.

Komu zleciłby Pan wykonanie projektu stoiska targowego?

Wszystko zależy od wielkości, jakości, niezawodności i kompleksowości stoiska, jak również od sposobu prezentacji naszej oferty. Decydując się na schematyczne stoisko, koszty jego wykonania ograniczasz do minimum. Dodatkowo możesz skorzystać z usług ”firmowego” grafika. Z kolei decydując się na firmę wystawienniczą, Twoja rola ogranicza się jedynie do nadzoru projektu i budowy stoiska. Jeśli chcesz, aby Twoje stoisko wyglądało bardzo efektownie i spełniało wszystkie cele marketingowe, polecam zlecić jego wykonanie wyspecjalizowanej firmie wystawienniczej. Poszukaj firmy, która nie tylko wykona dla Ciebie projekt, wybuduje stoisko, ale będzie także czuwać nad nim do momentu zakończenia imprezy targowej. Bardzo ważną rolę w przygotowaniach do imprezy targowej odgrywa czas, dlatego też wybór odpowiedniej firmy wystawienniczej jest bardzo istotny. Nie należy ryzykować opóźnieniem lub niekompletnością stoiska.

Jakie cechy powinno posiadać dobre stoisko targowe?

W tym miejscu należy powiedzieć, co tak naprawdę jest zamysłem stoiska targowego. Otóż celem stoiska jest materialne wyrażenie, za pomocą grafiki i konstrukcji, wzajemnego oddziaływania pomiędzy wystawcą a uczestnikami imprez. Dobry wystawca jest jak impresario. Dąży on do utrzymania równowagi pomiędzy miejscem na targach, ofertą, ceną, sposobem promocji, itp. Sztuka dobrego wystawiennictwa polega na zespoleniu wszystkich tych elementów w jedną całość oraz materialnym wyrażeniu celów i zamierzeń marketingowych wystawcy. Stoisko targowe, niezależnie od tego, jak bardzo innowacyjne i wizjonerskie, nie może jednak samodzielnie tworzyć efektów targowych.

Jakie są zalety i wady posiadania schematycznego stoiska targowego?

Wielu organizatorów imprez targowych wprowadza schemat budowy stoisk, w celu ułatwienia uczestnictwa w imprezie wystawcom małym, jak również wystawcom zagranicznym. Mimo, że ma to w sobie ważny cel, stoiska tego typu są mało atrakcyjne.

Wśród zalet można wyliczyć:

– ekonomiczność;

– możliwość zdecydowania się na udział w imprezie ”w ostatniej chwili”;

– możliwość uniknięcia kłopotów związanych z wyborem firmy budującej i obsługującej Twoje stoisko, jak również problemów związanych z nadzorem budowy (dotyczy to głównie wystawców zagranicznych).

Wady, to:

– brak atrakcyjności stoiska;

– brak możliwości przyciągnięcia uwagi zwiedzających niecodzienną formą stoiska;

– brak specyficznego charakteru i wizerunku.

A jakie są zalety i wady zakupu przenośnego systemu wystawienniczego?

Przenośne systemy wystawiennicze stają się coraz bardziej popularne. Prawdopodobnie jest to spowodowane wysokimi kosztami stoisk autorskich.

Według mnie wśród zalet przenośnych systemów wystawienniczych wymienić należy:

– prosty i szybki montaż i demontaż stoiska;

– możliwość sprawdzenia i wypróbowania systemu przed udziałem w imprezie targowej;

Wadą tych systemów są wysokie koszt początkowe. Poza tym wystawcy zazwyczaj zalecają ich budowę na małych powierzchniach wystawienniczych.

Co należy uczynić, aby dysponując niskim budżetem osiągnąć maksymalny efekt wystawienniczy?

Jeśli jak najmniejszym kosztem starasz się osiągnąć jak największe efekty, możliwości są ograniczone. Należy przede wszystkim skorzystać ze schematycznego stoiska targowego. Można także znaleźć firmę, która zgodzi się na wypożyczenie systemu wystawienniczego. W przypadku częstego udziału w imprezach targowych, warto nawiązać ścisłą współpracę z jedną firmą wystawienniczą. Dzięki temu można wynegocjować duże zniżki.

Co wpływa na dobre stosunki pomiędzy wykonawcą stoiska a wystawcą?

Wystawca musi traktować wykonawcę stoiska jak swojego partnera. My w taki właśnie sposób podchodzimy do naszych klientów. Staramy się sprostać ich oczekiwaniom. Dokładnie analizujemy ich cele i próbujemy się z nimi zmierzyć, aby osiągnąć jak najlepszy efekt. Dlatego, aby można było zbudować dobrą więź pomiędzy wykonawcą stoiska i wystawcą, bardzo ważne jest wzajemne zaufanie, tak istotne dla obu stron. Wystawca powierza wykonawcy m.in. cenne plany marketingowe firmy, które wykonawca musi przecież zachować w tajemnicy.

Jeśli jesteś regularnym uczestnikiem imprez targowych i Twoim celem przewodnim jest przypomnienie klientom o ciągłej obecności na rynku, Twoje stoisko powinno być naprawdę wysokiej jakości. Jeśli jednak Twoim celem jest wejście na rynek, najważniejszy jest sposób prezentacji Twoich produktów, wizerunek Twojej firmy i prezentowanej oferty.

Pamiętając o tym, pod koniec imprezy targowej będziesz mógł śmiało rzec: ”Warto było…”

Polecane artykuły