Zdarzyło Ci się dostać kopniaka pod stołem na spotkaniu biznesowym? A może przez całą drogę z targów do domu zastanawiałeś się, dlaczego Twój rozmówca tak chłodno Cię potraktował? Każdy z nas popełnia gafy – dziś podpowiadamy, jak ich uniknąć, opanowując podstawy trudnej sztuki savoir-vivre’u!

Dobre maniery, uprzejmość, dyskrecja i aura profesjonalizmu otwierają dziś wiele drzwi; zwracają uwagę i zostają w pamięci na długo. Szczególnie światem biznesu rządzą surowe reguły, których zlekceważenie może nas słono kosztować… Te, które tu przedstawimy, łatwo zapamiętać, a dzięki temu – niedużym nakładem wysiłku zaoszczędzić sobie wstydu.

  1. Strój odpowiedni do okazji: w doborze garderoby targowo-konferencyjnej kierujmy się zasadą „mniej znaczy więcej”. Powinniśmy prezentować się profesjonalnie i elegancko. Zrezygnujmy ze zbędnych ozdób, postawmy na stonowane kolory. Zasada głosi, że im późniejsza pora dnia, tym ciemniejszy odcień garnituru należy wybrać.
  2. Miejsce w samochodzie: jako najlepsze i „najelegantsze” uważa się to z tyłu, po przekątnej od kierowcy – dlatego, gdy chcemy zrobić wrażenie na ważnym gościu, to tam powinniśmy go usadzić. Jeśli jednak jesteśmy gospodarzami lub nieco lepiej znamy naszego gościa, powinniśmy zaoferować mu miejsce z przodu, obok siebie.
  3. Wstawanie na powitanie: osoba o niższej randze zawodowej lub towarzyskiej wstaje przy witaniu się z osobą o randze wyższej. Również gdy jesteśmy sobie równi lub wyżej postawieni, wypada wstać na powitanie osoby dowolnej płci… z jednym wyjątkiem: kobieta podająca rękę mężczyźnie może siedzieć.
  4. Pierwszeństwo w podawaniu ręki: w miejscu pracy osoba o wyższym stanowisku jako pierwsza wyciąga rękę do podwładnego lub osoby młodszej, zaś poza miejscem pracy kierujemy się dodatkowo zasadą, że to kobieta podaje rękę mężczyźnie.
  5. Całowanie w rękę: choć uchodzi za szarmanckie, na spotkaniu biznesowym może dziś zostać źle odebrane. Należy też pamiętać, że to zwyczaj w wielu krajach zupełnie nieznany.
  6. Miejsca przy stole: dobrze, by gospodarze danego miejsca siedzieli przodem do drzwi. Dekorując stół wazonem z kwiatami powinni też zadbać o to, by nie zajmował on zbyt wiele miejsca ani nie zasłaniał rozmówców.
  7. Wymiana wizytówek: dane kontaktowe wymieniamy na końcu rozmowy lub spotkania: pozwala to na uniknięcie dzielenia się bilecikami z osobami, z którymi wolelibyśmy nie utrzymywać kontaktu.
Polecane wpisy