Coraz częściej to na wystrój stoiska i jego wyposażenie techniczne spada największy ciężar i odpowiedzialność za przyciągnięcie uwagi i zebranie publiczności. Postaramy się przybliżyć Wam kilka pomocnych rad, dotyczących marketingu wystawienniczego.
Jeszcze do niedawna targi były narzędziem wykorzystywanym głównie na rynku biznesowym i przygotowywane były z myślą o przedstawicielach konkretnej branży. Traktowane raczej jako okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych i pozyskania zleceń, w budżetach marketingowych plasowały się jako specyficzny rodzaj sprzedaży osobistej. Dziś targi to ogromne imprezy, będące świętem nie tylko dla wystawców, ale również – a może nawet przede wszystkim – odwiedzających je gości. Oficjalny charakter spotkania biznesowego zastąpiony został atmosferą promocyjnego eventu, który w większym stopniu służy kształtowaniu wizerunku firmy, niż rzeczywistemu zwiększeniu sprzedaży.
Nie ulega wątpliwości, że na ogólną ocenę obecności firmy na tego rodzaju imprezie wpływ mają dwa czynniki. Z jednej strony możemy mówić o obsłudze stoiska, kompetentnych i komunikatywnych pracownikach, którzy z zaangażowaniem i w interesujący sposób potrafią przekazać informacje o dostępnej ofercie firmy. Z drugiej o wystroju i wyposażeniu technicznym, na które w praktyce spada największy ciężar i odpowiedzialność za przyciągnięcie uwagi i zebranie publiczności. W sytuacji, gdy na małej powierzchni setki podobnych firm próbują przekonać zwiedzających do swojej oferty, obrandowane systemy zabudowy nie wystarczają. Wystawcom z pomocą przychodzą nowe technologie i rozwiązania z zakresu digital signage, które nie tylko samym swoim wyglądem budzą zainteresowanie, ale również znacznie zwiększają atrakcyjność prezentowanych treści.
Podłogi reagujące na ruch, wirtualni asystenci czy ekrany z systemami rozpoznawania gestów – wszystkie te rozwiązania, mimo że nasuwają skojarzenia z filmami science fiction, są dostępne w ofercie większości firm – również tych działających na polskim rynku.
Z czego tak naprawdę mogą wybierać postępowi wystawcy? W pierwszej kolejności wymienić należy produkty interaktywne, czyli reagujące na wykryty ruch. Ich działanie opiera się na zintegrowanej pracy komputera z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem, czujnika podczerwieni oraz multimedialnego projektora (lub ekranu np. plazmowego). W momencie wykrycia ruchu w wyznaczonym obrębie wyświetlany obraz ulega zmianie. Możliwości doboru animacji są praktycznie nieograniczone. Wybierać możemy z kilku standardowych propozycji (tj. pojawianie się lub zanikanie firmowego logotypu, imitacja pękającej lub zapadającej się podłogi, czy wirtualny mecz siatkówki) lub zlecić wykonanie zupełnie nowego efektu, w pełni dopasowanego do naszych oczekiwań. Projekcje mogą zostać przeprowadzone zarówno na powierzchniach poziomych (podłoga, stół, blat baru), jak i pionowych (ściana).
Kolejną propozycją są rozwiązania dotykowe, pozwalające na szerszą prezentację oferty danej firmy. Tu wybierać możemy pomiędzy ekranami dotykowymi, stołami interaktywnymi czy infokioskami. Urządzenia te pozwalają na przechowywanie dużych ilości informacji, wyświetlanie szczegółowych prezentacji, obszernych opisów, zdjęć w wysokiej rozdzielczości, filmów czy trójwymiarowych schematów. Ekrany dotykowe dają użytkownikom możliwość przeglądania wszystkich tych materiałów bez konieczności użycia myszki czy klawiatury. Dotyk jednego palca wystarcza, aby powiększyć interesujące nas fotografie, przewinąć tekst, czy otworzyć schemat interesującego nas produktu.
Inną atrakcją tak wyposażonego stoiska może być równie nowoczesny przewodnik, jakim z pewnością jest Lucy. Wirtualny manekin naturalnych rozmiarów, pełniący funkcję asystenta na interaktywnym stoisku, samym swoim wyglądem ściąga pozytywne zainteresowanie. Mimo że sprawia wrażenie prawdziwej postaci, w rzeczywistości jest dwuwymiarowym obrazem, powstałym poprzez wyświetlenie realistycznej animacji na folii projekcyjnej zamontowanej na akrylowym szablonie. Lucy przez cały dzień z równym zaangażowaniem i entuzjazmem może prezentować kolejnym zwiedzającym atrakcje danego stoiska lub samą ofertę firmy. Wyposażona w system wykrywania ruchu, może automatycznie rozpoczynać prezentację, gdy tylko w jej obecności zjawi się potencjalny słuchacz.
Urządzenia interaktywne nie pozwolą nikomu minąć stoiska obojętnie i doskonale sprawdzą się w roli zachęty do dokładniejszego zapoznania się z ofertą, zaś urządzenia dotykowe stanowią ciekawą alternatywę wobec osobistej prezentacji naszej firmy przez obecne na stanowisku hostessy. W interaktywne urządzenia wyposażyć można również takie pomieszczenia, jak kawiarnia (bar interaktywny), czy strefa VIP (stół z blatem reagującym na dotyk), gdzie goście z dala od zgiełku hali targowej w dalszym ciągu mogą przeglądać opracowane prezentacje.