Targi bez grupy docelowej nie przyniosą nam tego czego byśmy chcieli, czyli sukcesu. Ostatnio rozważaliśmy co trzeba wiedzieć, aby poprawnie skategoryzować naszych klientów i jak określić nasz target. Dziś przedstawimy wam co jeszcze ma znaczenie w tym procesie, oraz jakich błędów się ustrzec by nie trafić w grupę która nie ma nic wspólnego z naszą docelową.

Grupa docelowa a nasza firma

Target jest ważny, ale nigdy nie zapominaj o swojej firmie. Określając grupę docelową dobrze jest się skupić na powszechnie pomijanym aspekcie, czyli spójności grupy a wartościami i misją firmy. Dobrym przykładem jest firma produkująca stylowe, luksusowe ubrania. Dla niej targetem nie powinny być osoby, dla których nie jakość, a niska cena będzie najważniejszym kryterium wyboru. Pamiętaj zawsze o celach firmy oraz cechach,  które wyróżnia wasz marketing. To co podkreślasz w wartościach firmy musi być również określeniem odbiorcy.

Czy nasz target jest rentowny?

Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad rentownością grupy. Czy oferta jest atrakcyjna dla takiego klienta i czy produkt (lub usługa) jest w wystarczającym stopniu dopasowany do jego potrzeb i oczekiwań. To bardzo ważne bowiem bez tego możemy mieć grupę docelową, która jednak stwierdzi, że nasza oferta jest im tak naprawdę nie potrzebna. Ostatnim pytaniem na jakie powinno się odpowiedzieć to czy  grupa docelowa jest na tyle duża by generowała odpowiednio dużą sprzedaż i przynosiła zakładany zysk?

Błędy popełnia przy określaniu grupy docelowej

Przy określaniu grupy docelowej można popełnić kilka powszechnych błędów, takich jak te poniżej.

  1.      Zbyt szeroki target

Nawet jeżeli każdy może być twoim klientem dobrze jest skupić się na lokalnych odbiorcach. W przeciwnym wypadku, w szczególności na początku swojej działalności możesz bardzo mocno obciążyć budżet na reklamę i nie zyskać przy tym wystarczającej ilości klientów.

  1.      Zbyt dużo grup docelowych

Im więcej grup tym więcej precyzyjnego segregowania. Taka praktyka może się skończyć tym, że grupy nie będą rentowne przez zbyt małą populację spełniającą kryteria tego podziału

  1.      Fałszowanie i subiektywne podejście

Obiektywność zwłaszcza przy własnej firmie może być trudna, więc skorzystaj z pomocy osób mniej zaangażowanych. To właśnie im będzie łatwiej określić realnego odbiorcę. Jeśli nie masz kogoś takiego zainwestuj w pomoc agencji marketingowych.

Segmentowanie i określanie grupy docelowej na pierwszy rzut oka wydaje się trudne. Jednak korzyści jakie z tego płyną są wystarczającą nagrodą. Każdy kto wystawia się na targach ma ten sam cel, czyli sukces. Wyodrębniona grupa docelowa jest kluczem do osiągnięcia tego celu. Mamy nadzieję, że teraz łatwiej wam będzie określić grupę docelową. Bez tego jak już pisaliśmy bardzo trudno wziąć udział w targach.

Źródła: http://greencitrin.pl/blog/jak-okreslic-grupe-docelowa/

Polecane artykuły