Specjaliści od lat radzą wystawcom, jak odnieść sukces na targach. Najlepsi znawcy tematu niejednokrotnie wypowiadali się już w kwestii ekonomizacji wyjazdów służbowych; czas na porady dla zwiedzających targi. Wszak goście prywatni, czy też reprezentujący przedsiębiorstwa, to cały powód, dla którego urządzamy te wielkie imprezy z mnóstwem atrakcji!
Unikaj tego, co już znasz! Targi są idealną okazją do zapoznania się z tym, co nowe w branży. Nie warto tracić czasu przy stoiskach, na których możemy zobaczyć tylko to, co już dobrze znamy. Zwiedzanie targów zaczynaj wcześnie i kończ po upływie 5–6 godzin. Po takim czasie będziesz już zbyt zmęczony, żeby wyciągać korzyść z pobytu na targach. Rób przerwy tylko z konieczności. Jeśli na targach nie jesteś sam, poznawaj spostrzeżenia i wnioski innych osób. Wymieńcie się notatkami. Zapisz wszystko to, co przyszło Ci do głowy już po opuszczeniu hali targowej. Jeśli będziesz tak postępować każdego dnia pobytu na targach, na pewno podejmiesz trafniejsze decyzje co do zakupów.
Nie składaj zamówienia natychmiast. Jeżeli nie jest to konieczne, nie podejmuj decyzji o kupnie na miejscu. Pobyt na stoisku wykorzystaj do zebrania wyczerpujących informacji o produktach i usługach, z których chcesz skorzystać. Zanotuj dane kontaktowe sprzedawców, dokładne informacje o produktach/usługach i ich ceny.
Jeżeli musisz na miejscu podjąć decyzję o kupnie, przygotuj się. Zrób listę zakupów: czego brakuje w firmie, czego używaliście w ciągu ostatniego półrocza, o czym wspominali pracownicy.
Potrzeba czasu, żeby dobrze przemyśleć swoją decyzję o zakupach. Pamiętaj, że najgorsze decyzje podejmuje się „na terenie” sprzedającego. Nie czuj się zobligowany tym, że sprzedający poświęcił Ci mnóstwo czasu. Nie musisz podejmować decyzji natychmiast. Sprzedający też nie nastawiają się na natychmiastowy sukces.
Przemierz halę wystawową cztery razy. Czterokrotne przejście przez halę wystawową jest szczególnie potrzebne tym, którzy na targach są pierwszy raz.
Pierwsze przejście służy zorientowaniu się, kim są wystawcy i gdzie znajdują się jakie stoiska. Dlatego trzeba podejść do każdego stoiska. Staraj się oglądać uważnie i zwracać uwagę nie tylko na to, co jest głównym punktem ekspozycji. Zadawaj wszystkie pytania jakie przyjdą ci do głowy, nawet jeśli wydadzą ci się głupie.
Drugie przejście pozwoli ci porównać oferty firm z poszczególnych branż. Decyzje o zakupach odłóż na później i skup się na tym, żeby uzyskać pełny obraz branży. Kiedy skończysz drugi obchód, będziesz już wiedzieć na co warto zwrócić uwagę, a czym nie zawracać sobie więcej głowy.
Niedoświadczonym gościom targowym dwa przejścia przez halę wystawową mogą zająć więcej niż jeden dzień. Warto poświęcić dodatkowy dzień, żeby dać sobie szansę na zgromadzenie wszystkich potrzebnych informacji.
Trzecie przejście ma na celu dalsze zapoznanie się z produktami, których zakup rozważamy. Teraz jest czas na gromadzenie ulotek, katalogów, ofert cenowych. Pytaj o referencje i kontakty do firm, które wcześniej korzystały z produktów lub usług, którymi się interesujesz.
Czwarte i ostatnie przejście potraktuj naukowo. Zamień się w krytyka. Zrecenzuj na własny użytek sposób w jaki rozmawiano z tobą na różnych stoiskach. Co Ci się podobało? Co Cię denerwowało? Zrób notatki. Ta wiedza może się przydać, kiedy będziesz rozmawiać ze swoimi klientami lub zdecydujesz się na własne stoisko.
Dla ułatwienia przy każdym stoisku zadaj sobie kilka pytań: Czy uważnie słuchano twoich pytań? Czy używano nieznanych Ci zwrotów? Czy obsługujący byli przygotowani, by odpowiedzieć na Twoje pytania? Czy cennik był widoczny i łatwy do przeczytania?
Nie szukaj tego, co tobie osobiście mogłoby się przydać! Inaczej zmarnujesz czas firmy, w której imieniu znajdujesz się na targach. Jeśli chcesz skorzystać z oferty targowej dla celów prywatnych, przeznacz na to osobny dzień.
Poszukaj ludzi ze swojej branży. Na targach możesz spotkać innych zwiedzających z tej samej branży. Skorzystaj z ich doświadczeń. Być może mieli okazję używać produktów, nad kupnem których się zastanawiasz. Podpatrz, czym interesuje się twoja konkurencja.
Po powrocie z targów podsumuj, czego się dowiedziałeś. Zastanów się, co jeszcze chcesz wiedzieć i skontaktuj się ze sprzedawcami. To już ostatni moment przed podjęciem decyzji o zakupie. Powodzenia!
Zdjęcie dzięki: foodtogo.pl