Merchandising kojarzy się głównie ze sklepami stacjonarnymi, które sięgają po najróżniejsze środki aby przyciągnąć klienta. Na targach spotkamy się z wieloma stoiskami, dlatego trzeba zrobić wszystko, żeby wyróżnić się na tle konkurencji. Jakie działania możemy podjąć, żeby klienci zechcieli podejść do naszego stoiska?

Czym jest merchandising?

Z definicji jest to wywieranie wpływu na zachowanie klienta za pomocą odpowiedniej prezentacji sklepu i oferowanych produktów. Mówiąc wprost jego celem jest zwiększenie sprzedaży. Środki po jakie można sięgnąć są najróżniejsze od muzyki czy zapachu po wystrój. Stoisko więc ma potencjalnym kliencie zainteresowanie i ciekawość. Merchandising to także podniesienie wartości danej firmy, a także poprawa jej wizerunku.

Jakie podjąć działania?

W sklepach łatwo zastosować zasady merchandisingu, jednak targi są specyficzną imprezą do której trzeba dostosować te reguły. W sklepie na dole znajdziesz produkty tanie, na samej górze najdroższe. Ma to związek z kwestią… schylania. Na targach również masz jakiś zasób produktów, więc dobrze aby najbliżej klienta i najmocniej podkreślone powinny być przedmioty na których sprzedaży zależy nam najbardziej. Nie każdemu będzie chciało sięgać się dalej. Po drugie marka sama w sobie. Jeżeli mamy różne marki na swoim stanowisku, to uwidocznijmy te znane, po które klienci chętnie sięgają. Nie trzeba dodawać, że takie produkty są zazwyczaj droższe. Kliencie chętniej sięgają po sprawdzone rzeczy, których kupno nie wiąże się z ryzykiem zawiedzenia. Ponadto warto zastanowić się nad promocją części towaru. Ten towar także powinien być widoczny, bowiem zdarza się że to właśnie on przyciąga największą uwagę klienta. Poza tym towaru nigdy nie może zabraknąć. Powinno go być jak najwięcej, a przy małej ilości towaru, powinien być on przesuwany do przodu, tak, aby stworzyć wrażenie, że jest go pod dostatkiem.

Materiały sprzedażowe

Czyli wszystko co zwraca uwagę klient, informujące o promocjach, rabatach, przecenach. Ich zadaniem jest przedstawienie danej strefy i pokazanie najniższej ceny. Sama zaś cena musi być bardzo dobrze widoczna. Taki towar cieszy się wtedy zainteresowaniem, wyróżnia się i klient po niego sięga.

Błędy

Po pierwsze chaos. Jeden z najpoważniejszych błędów jakie można popełnić. Chaos polegający na braku organizacji, produkty tej samej marki rozrzucone na całej długości zniechęcają klienta i odstraszają. Po drugie braki, mogą się zdarzyć ale nie może być tak, że po w drugi dzień targów nie mamy na stoisku nic bo wszystkiego nam zabrakło.

Wydawać by się mogło, że zasady merchandisingu nie można zastosować na targach. Jednak te reguły są na tyle uniwersalne, że praktycznie możemy użyć ich wszędzie. Warto pamiętać, że merchandising to również wygląd ogólny, zapach, czy muzyka która towarzyszy naszemu stoisku.

Polecane artykuły