Wielu wystawców planując swój udział w imprezie targowej uważa, że ofertę najlepiej kierować do każdego. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, bowiem nie bez powodu mówi się, że jak coś jest dla wszystkich to tak naprawdę dla nikogo. Każdy z nas jest inny i myśląc o grupie docelowej trzeba o tym pamiętać.

Po co nam grupa docelowa?

Wydaje się, że wyodrębnienie określonej grupy może zamknąć nas na pozostałych odbiorców. Otóż nie do końca jest to poprawne myślenie. Na naszych klientów należy patrzeć przez pryzmat produktów czy oferty jaką oferujemy. Prosty przykład poruszając się w branży fryzjerskiej nie będziemy kierować naszych produktów do osób nie mających bladego pojęcia o włosach, tak jak i branża motoryzacyjna nie ma oferty dla miłośników żywych koni. Podsumowując grupa docelowa ułatwi nam osiągnięcie zamierzonego celu. Targi są ogromną szansą, jednak źle dobrany target może zniwelować nasze założenia i spowodować porażkę.

Jak określić grupę docelową?  

Wiemy już, że aby sprzedać produkt lub ofertę trzeba określić target. Teraz pytanie jak to zrobić.  Przede wszystkim poznaj swój produkt. Bez tego nie będziesz w stanie odpowiedzieć sobie do kogo go kierować. Zastanów się nad jego korzyściami, oraz jakie i czyje problemy jest w stanie rozwiązać.  Pamiętaj, że grupa docelowa również może się sama w sobie różnić. Przykładowo oferując krem do protez nie będziesz kierował jej do wszystkich osób 50+, ale do osób starszych które stosują na co dzień protezę zębową.

Po drugie zastanów się kim jest twój klient. Poznanie go to kolejny niezbędny krok. Przede wszystkim pochyl się nad aktualną bazą klientów, historii ich zamówień oraz najczęściej pożądanych produktów. Możliwe, że uda ci się wyodrębnić grupę, która dokonując zakupów najczęściej ma w każdym z osobna wspólne cechy. Zapisz ich wiek, miasto, czym się zajmują oraz wszystko to czego możesz się o nich dowiedzieć, a co może być tu istotne. To będzie dla ciebie idealny punkt wyjścia do głębszego poznania swojego targetu.

Ważne jest również to, aby wykorzystywać różne kryteria przy grupie docelowej. Warto zauważyć, że kryteria społeczno-demograficzne są tak samo ważne jak behawioralne.  I tak zastanawiając się nad pierwszymi opieramy się na najbardziej tradycyjnych i najpopularniejszych sposobach definiowania grupy docelowej. I tak zadajemy sobie pytanie kto spełnia takie warunki jak: wiek, płeć, wykształcenie, zawód, stan cywilny, liczba dzieci, miejsce zamieszkania, dochód i stan posiadania.

Oczywiście nasz wybór targetu nie może opierać się wyłącznie na kryteriach społeczno-demograficznych. Równie ważne są geograficzne polegające na bardziej szczegółowym określeniu miejsca zamieszkania, miejsca pracy czy miejsca robienia zakupów przez badaną grupę. Finansowe czyli osoby o określonym dochodzie oraz stanie majątkowym i posiadającym lub nie, obciążenia finansowe. I ostatnie, ale nie mniej ważne psychologiczne i kulturowe, czyli grupa określona na podstawie jej zachowania, potrzeb, umiejętności, stylu życia, cech osobowości, zainteresowań, poglądów, hobby, sposobów spędzania wolnego czasu i wydawania pieniędzy.

Podsumowując grupa docelowa jest ogromnie ważne i jest kluczem do sukcesu na targach. Niezbędna jest do tego, aby osiągnąć określone cele. Śledźcie naszą stronę już nie długo powiemy wam jakie błędy są najczęściej popełniane przy targetowaniu.

Źródło: http://greencitrin.pl/blog/jak-okreslic-grupe-docelowa/

Polecane artykuły