Rzymskie igrzyska, walki gladiatorów, turnieje rycerskie – każda z epok miała eventy na swoją miarę. Już wtedy ich celem była promocja – władców i oligarchów. We współczesne hasło „event marketing” wpisują się targi i wystawy. Czy chcąc spotęgować skuteczność eventu warto związać je z wydarzeniami targowymi? Odpowie nam na to dr Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.

Dzień dobry. Choć eventy nie są niczym nowym, to dopiero w dobie Internetu i mediów społecznościowych, stały się dla marek i firm skuteczną formą marketingu. Event podczas targów, to narzędzie wyjątkowe. Dlaczego warto taką szansę wykorzystać?

Zorganizowanie wydarzenia podczas targów to bezpośrednia forma dotarcia do grupy docelowej. Taki „event w evencie”, „dwa w jednym” zwiększa szanse na zainteresowanie produktami i współpracą. To również możliwość wzmocnienia relacji z  kontrahentami.
Przedsiębiorcy mogą planować targowe eventy z dużym wyprzedzeniem, bo daty imprez wystawienniczych najczęściej znane są już rok wcześniej. Dzięki temu można ująć wydarzenie w planowanych strategiach i budżetach. Warto również mieć na uwadze, że organizując event, nie można zapomnieć o jego obecności w Internecie, a szczególnie mediach społecznościowych. To te środki komunikacji mogą wzmocnić efektywność wydarzenia, a na efektach zależy przecież najbardziej.

Event podczas targów to w Polsce coś nowego?

XXI wiek je spopularyzował. Wystawy i targi organizowane były w Polsce, nawet w czasach kiedy była pod zaborami i nie istniała na mapach świata. Nie funkcjonowało polskie ministerstwo spraw zagranicznych, polska dyplomacja działała najlepiej podczas międzynarodowych wystaw.
W 1821 roku odbyła się w Warszawie, jeszcze z dekretu rosyjskiego namiestnika, pierwsza wystawa rolniczo-przemysłowa. W 1850 roku urządzono w Poznaniu pierwszą polską wystawę maszyn rolniczych. Czyli dokładnie od 166 lat Polacy samodzielnie i systematycznie organizują targi i wystawy gospodarcze, którym towarzyszą jakieś pokazy, występy, atrakcje – czyli eventy. Współcześnie, według statystyk Polskiej Izby Przemysłu Targowego w Polsce, średnio co jeden dzień odbywają się targi, a ponad połowie tych wydarzeń towarzyszą eventy. Zakres tematyczny, jaki może zawrzeć w tym haśle jest tak szeroki. Pojawia się jednak kilka uniwersalnych znaczeń: „świętowanie”, „coś specjalnego”, „wyjątkowe wydarzenie”.

Czy firmy coraz częściej korzystają z potencjału targów jako formy promocji?

Firmy coraz bardziej świadomie podejmują decyzję o wyborze targów, jako miejsca i formy promocji swojego sposobu na biznes. Ta świadomość przejawia się nie tylko w przygotowaniu stoiska oraz w planie na zagospodarowanie tej przestrzeni. Wiele firm potrafi zorganizować show, które pozostaje w pamięci i w kolejnej edycji przyciąga zainteresowanych, ciekawych tego, czym firma zaskoczy.
Eventy pokazują siłę marek. Wykorzystanie ich podczas branżowych spotkań, jakimi są targi to nie tylko zwiększenie szansy na pozyskanie większej liczby klientów. To również pokazanie swoich atutów i pozycji na tle innych firm. Przedsiębiorcy często to doceniają.

Zdjęcie dzięki: bcc.org.pl

Polecane artykuły