Błędy w komunikacji niewerbalnej
Poznaliście czym już jest komunikacji niewerbalna oraz jak ogromne ma znaczenie w przekazywaniu informacji słowami. Oczywiście uniknione jest popełnianie błędów, które przytrafić mogą się każdemu. Mimo to pamiętajmy, że zawsze wszystko może pójść lepiej, a niektóre popełniane przez nas systematycznie błędy można zniwelować
Siedem najczęściej popełnianych błędów:
1. Nieodpowiedni strój
Zły strój, który jest nieodpowiedni do danej sytuacji, świadczy o braku profesjonalizmu. Zdarza się, że obsługa stoiska ubierając się zbyt luźno. U pań to przykładowo krótkie spódniczki, głębokie dekolty, itp. które albo odwrócą uwagę mężczyzn od tematu rozmowy, albo każą im myśleć, że nie mają do czynienia z równorzędnym partnerem, tylko z dziewczyną do poderwania. Z kolei u panów to krótkie spodenki, luźny t-shirt czy jeansy z koszulką w sytuacji gdy potrzebny byłby garnitur. Drugim błędem jest ubierająca się bardzo po męsku kobieta lub bardzo kobieco mężczyzna (która pod strojem ukrywa kobiecość, zaprzecza jej np. przez długie, workowate swetry, czy bardzo męski styl ubierania się lub mężczyzna w obcisłych spodniach i różowej obcisłej koszulce). Oczywiście każdy ma prawo nosić się jak chce, jednak w niektórych sytuacjach kobieta musi wyglądać kobieco a mężczyzna męsko.
2. Krzyżowanie ramion
Spora część ludzi rozmawiając ze współpracownikiem czy z klientem, stoi krzyżując ramiona w taki sposób, jakby siebie sama obejmowała. W mowie ciała taka postawa świadczy o niepewności i niepokoju. Sugeruje, że osoba stara się sama siebie uspokoić.
Jeśli człowiek często prezentuje podobną postawę, otoczenie może odnosić wrażenie, że jest ona zagubiona bądź przestraszona. Zamiast krzyżować ramiona, lepiej stać w wyprostowanej pozycji.
3. Słaby uścisk dłoni
Uścisk dłoni powinien być pewny siebie i silny. Rozmówca powinien czuć, że osoba z którą za chwilę będzie rozmawiał jest pewna siebie. To zaprocentuje w komunikacji werbalnej.
4. Za dużo się uśmiechasz
Uśmiech w relacjach zawodowych jest ważny. Pozwala przełamać pierwsze lody, wywrzeć dobre wrażenie na rozmówcy, sprawia że jesteśmy postrzegani jako osoby sympatyczne. W niektórych sytuacjach jest jednak nieodpowiedni. Przede wszystkim musi być dostosowany do okoliczności.
5. „Sierotka Marysia”
Niekiedy kobiety mają tendencję do tego, by postawą komunikować światu „jestem małą bezbronną istotką”. Na taką postawę składa się: spuszczona głowa, ściągnięte ramiona, ściśnięte razem uda. Taka postawa nie wnosi nic do komunikacji a wręcz ją utrudnia. Klient może odnieść wrażenie, że rozmawia z osobą niekompetentną która w żaden sposób nie jest mu w stanie pomóc.
6. Zabawa włosami i biżuterią
Kolejny błąd również tyczy się kobiet. Zabawa włosami czy biżuterią podczas rozmowy to nie tylko komunikat „podobasz mi się”, ale również wyraz braku pewności siebie. W rozmowie musisz być profesjonalna na każdym froncie, również niewerbalnym. Postawa powinna być nienaganna i nie dawać pola manewru do innej interpretacji niż zawodowa.
7. Przechylanie głowy
Przekrzywianie głowy w czasie rozmowy jest sygnałem aktywnego słuchania, ale w środowisku zawodowym często interpretuje się je jako wyraz zgody, a czasem nawet próbę flirtu. Prosto trzymana głowa sprawia zdecydowanie bardziej autorytatywne wrażenie.
Znając popełniane błędy lepiej jest nad nimi panować. Mamy nadzieję, że dzięki temu udoskonalicie siebie a wasza komunikacja z klientem będzie o wiele lepsza. Nad wszystkim trzeba pracować również na tym dlatego przed kolejnymi targami zwróćcie na to swoją uwagę.
Źródło: http://niewerbalni.blogspot.com/2013/08/badz-silna-i-profesjonalna-czyli-bedy.html