Ile kosztują targi, czyli kilka słów o bezpośrednich kosztach uczestnictwa w targach
Decydując się na uczestnictwo w targach trzeba liczyć się z pewnymi kosztami. Finanse to zresztą jedne z kryteriów udziału w targach wystawienniczych. Mimo, iż budżet targowy zazwyczaj uwzględniany jest w budżecie marketingowym, zdarza się, że to pieniądze są barierą nie do przeskoczenia dla przedsiębiorstwa. Dlatego planując udział w takim wydarzeniu trzeba już na samym początku zadać sobie pytanie czy firmę na to stać.
Koszty bezpośrednie są głównym wydatkiem na targach. W przeciwieństwie do pośrednich, łatwo można je oszacować. Do opłat związanych z organizacją wystawy targowej należy zaliczyć przede wszystkim montaż i demontaż stoiska. Do tego trzeba doliczyć dodatkowe wyposażenie jak na przykład krzesła czy zamykane zaplecze. Nie możemy zapominać również o podłączeniu instalacji niezbędnych do funkcjonowania stoiska. Elektryka czy woda są w przypadku niektórych stoisk konieczne do pełnowymiarowego zaprezentowania oferty. Ponadto należy liczyć się z kosztami transportu, rozładunku i składania eksponatów.
Pieniądze związane z zabudową stoiska to jedno. W końcu każde targi potrzebują kogoś do obsługi, a z tym wiążą się dodatkowe wydatki. Każdy pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom zakwaterowanie, wyżywienie, a także ponosi koszty pobytu w mieście gdzie zorganizowane są targi.
Oczywiście organizator targów reklamuje je we własnym zakresie, a promocja jest dla niego tak samo ważna jak dla wynajmujących przestrzeń hali. Mimo wszystko musimy uwzględnić część kosztów związanych z promowaniem stanowiska w swoim kosztorysie. Promocja przed targami jest niezwykle ważna, bowiem to ona w głównej mierze warunkuje czy będziemy mieli komu przedstawić nasz produkt. Z tego powodu chcąc obniżyć wydatki nie decydujmy się na oszczędzenie rezygnując z materiałów promocyjnych. Tak samo jest w przypadku akcji promocyjnych przeprowadzonych już w trakcie trwania targów. Pominięcie reklamy może przynieść nam więcej szkody niż pożytku, gdyż co z tego, że wydamy mniej jeśli nie przyciągniemy Klientów?
Udział w targach to wydatek, który może się firmie zwrócić z nawiązką. Nie tylko jednorazowo, ale również w dalszej perspektywie współpracy z klientem. Chcą w nim wziąć udział nie ominie się kosztów bezpośrednich. Mimo wszystko jest wydatek, który łatwo przewidzieć. Dlatego decydując się na udział w wystawach najlepiej wcześniej i sprawdzić czy bez wliczania kosztów pośrednich nie są one dla naszego przedsiębiorstwa zbytnim obciążeniem.