Z pewnością znasz międzynarodowe zasady, obowiązujące w targowej etykiecie podczas obsługi klientów na stoisku. No eating, no drinking, no cellphones… Niestety to nie wystarczy, żeby profesjonalnie reprezentować swoją firmę. Poznaj wyższy stopień wtajemniczenia…
Profesjonalizm non-stop
Personel stoiska jest żywą wizytówką firmy, od Twojego zachowania zależy jej wizerunek. Dlatego też niezależnie od tego, czy bierzesz udział w branżowej konferencji, rozmawiasz z współpracownikami, bądź po prostu jedziesz windą, każdym słowem i gestem reprezentujesz firmę. Minuta, w której wsiadasz do pociągu, aby udać się na targi czy konferencję jest chwilą, w której należy powiedzieć sobie It’s show time!. Od tego momentu kreujesz wizerunek swojej firmy w oczach otaczających Cię ludzi.
Zadawaj otwarte pytania
Pytania można podzielić na dwie kategorie; zamknięte, czyli te, na które można odpowiedzieć tylko „tak” lub „nie”, oraz otwarte, czyli te, które umożliwiają swobodną wypowiedź. Jeżeli zaczniesz rozmowę z klientem od pytań zamkniętych, wasza konwersacja może szybko utknąć w martwym punkcie. Dlatego na początku zawsze staraj się zadawać pytania otwarte, na przykład: „Co Pana sprowadza na targi?”, „Widzę, że reprezentuje Pan firmę X. Czym się ona zajmuje?”, „Co Pan sądzi o…?”. Tak postawione pytania sprawią, że rozmówca „otworzy się” i rozwinie swoją wypowiedź, a to z kolei pozwoli Ci uzyskać wiele cennych informacji, przydatnych w dalszej rozmowie.
Nie bój się wyluzować
Dociekliwi potencjalni klienci, a nawet obecni kooperanci, obdarzeni przez Matkę Naturę darem kwiecistej wymowy, łatwo mogą przyprawić Cię o ból głowy. Pamiętaj, ze przed Tobą jeszcze wiele rozmów i nie możesz pozwolić sobie na zbyt szybkie wyładowane akumulatorów. Dlatego kiedy już rozpoznasz potrzeby klienta i ułożysz sobie post-targowy plan działania, podziękuj za rozmowę, zapewnij, że skontaktujesz się z nim później lub umów się na spotkanie poza godzinami, w których otwarte jest stoisko Twojej firmy.
Uśmiechaj się i stój prosto
„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – to stare przysłowie sprawdza się w każdej sytuacji, również podczas targów i konferencji. Twoja postawa wiele mówi o Tobie, a w tym przypadku również o Twojej firmie. Przyjazny powitalny uśmiech i prosta postawa komunikują, że Twoja osoba i firma, którą reprezentujesz, są kompetentne, wiarygodne i godne zaufania.
Bądź zdrów
Brak snu, kac, a nawet zwyczajnie zimno sprawiają, że nie tylko Ty czujesz się niekomfortowo, ale również Twoi klienci. Niezdrowy personel to nieefektywny personel. Warto więc pamiętać, że kontrolowane spożycie alkoholu, regularne mycie rąk, pożywne jedzenie i odpowiednia ilość wypoczynku, to absolutne minimum, by być skutecznym reprezentantem firmy!
Zdjęcie dzięki: bcimages.australia.com