Grzegorz Sendor, Koordynator Targów EuroGastro, opowiada o przygotowaniach do kolejnej edycji i atrakcjach, jakie będzie można zobaczyć podczas Targów.
Dzień dobry. Jak przebiegają przygotowania do kolejnej, XVIII edycji Targów EuroGastro?
Przygotowania rozpoczęły się tuż po zakończeniu poprzedniej edycji. Choć do EuroGastro pozostały jeszcze cztery miesiące, targi odbędą się w dniach 26-28 marca 2014, to już teraz pracujemy pełną parą. Zaangażowane są dwa zespoły: jeden odpowiedzialny za obsługę klientów, drugi natomiast koncentruje się nad opracowaniem ciekawego programu wydarzeń towarzyszących. Większość dotychczasowych wystawców potwierdza swój udział, a znaczna ich część zwiększa powierzchnię stoisk. Do końca listopada oferujemy jeszcze 5% zniżkę na zakup powierzchni wystawienniczej. To też powoduje zwiększenie zainteresowania obecnością na EuroGastro.
To już kolejna edycja tych Targów. Jakie różnice dostrzegają Państwo, jeśli chodzi o przygotowywanie Targów kiedyś, a teraz?
Na przestrzeni lat zauważamy zmianę formatu stoisk wśród wystawców. Wystawcy coraz chętniej zamiast tradycyjnych stoisk przygotowują stoiska eksperckie, które w praktyce pokazują możliwości danej firmy, konkretne zastosowanie jej produktów czy usług. Przykładem może być stoisko grupy Dora Metal, które ostatnio było zaaranżowane w formie „wzorcowej kuchni”. To powoduje, że potencjalny klient może na miejscu obejrzeć to, co jeszcze jakiś czas temu zobaczyłby jedynie w katalogu. Taka forma ekspozycji targowej w połączeniu z profesjonalną obsługą na stoisku edukuje i angażuje klienta, a więc ma duży wpływ na jego decyzje zakupowe.
Drugim czynnikiem, który obserwuję, to coraz większe zainteresowanie polskim rynkiem wśród firm spoza Polski. Pojawia się coraz więcej odwiedzających z zagranicy, w trakcie poprzedniej edycji odnotowaliśmy klientów aż z 32 krajów. Moim zdaniem świadczy to o rosnącej pozycji tej imprezy zarówno na arenie europejskiej, jak i światowej.
Jakich wystawców spodziewają się Państwo na swoich Targach?
Będziemy gościć wystawców z szeroką ofertą dla branży HoReCa. Obejmie ona produkty, usługi i rozwiązania dla gastronomii w sektorach: „Drink & bar”; sprzęt, meble i akcesoria do kompleksowego wyposażenia zaplecza kuchennego restauracji; żywność i napoje dla gastronomii; urządzenia i produkty do profesjonalnego parzenia i serwowania kawy oraz wyposażenie sal restauracyjnych i barów. Na EuroGastro odbędzie się również wiele ciekawych pokazów na stoiskach, nie zabraknie także nowości.
Jakie stoiska cieszą się zazwyczaj największym zainteresowaniem ze strony odwiedzających?
Stoiska, które najbardziej przyciągają uwagę odwiedzających to takie, na których się coś dzieje. To także te, które są otwarte na klienta, chcą go zaangażować, zatrzymać na dłużej. Zainteresowaniem zawsze cieszą się pokazy. Podkreśliłbym także to, jak bardzo ważna jest postawa osób obsługujących stoisko, ich zaangażowanie oraz chęć kontaktu z klientem.
Co takiego będzie można zobaczyć na Targach?
Ideą Targów EuroGastro jest przedstawienie pełnej i różnorodnej oferty produktów, usług i rozwiązań dla gastronomii i jednocześnie poznanie trendów i nowości na rynku HoReCa. Dążymy do tego, aby w jednym miejscu można było zobaczyć i nabyć wszystko, co jest potrzebne do prowadzenia biznesu gastronomicznego. Nasze targi to także możliwość zapoznania się z najlepszymi praktykami kulinarnymi. Swoje doświadczenie prezentują u nas cenione osobowości świata kulinarnego. Podczas każdej edycji EuroGastro staramy się wprowadzać nowe elementy, aby targi odpowiadały na zapotrzebowanie branży. Na najbliższą edycję przygotowujemy zupełnie nowy konkurs sztuki kulinarnej.
Czy popularne obecnie w telewizji programy kulinarne sprzyjają organizacji Targów, jeśli tak to w jaki sposób?
Targi EuroGastro to targi branżowe, dlatego programy kulinarne, które są skierowane do konsumentów, nie mają większego przełożenia na targi. Z całą pewnością jednak zmienia się postrzeganie zawodu kucharza, który staje się niejako artystą i kreatorem smaku. Stąd takie wydarzenie jak EuroGastro jest miejscem, które kształtuje standardy i podnosi poprzeczkę restauratorom. Obserwowanie mistrzów sztuki kulinarnej podczas pokazów z pewnością inspiruje branżę do coraz lepszej obsługi klienta i wprowadzania niestandardowych koncepcji kulinarnych.
Grzegorz Sendor – Koordynator Targów EuroGastro. Od 8 lat związany z firmą MT Targi Polska, niemal od początku odpowiedzialny za organizację Targów EuroGastro. Absolwent Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej.